بیزینس پلن چیست؟ اجزا، انواع، مراحل + نکات مهم در نوشتن آن

برای نوشتن یک بیزینس پلن، باید در مورد مشتری ایده‌آل و رقبای خود تحقیق کنید، برای شناخت انواع مشتریان پرسونای مشتری ایجاد کرده و اطلاعاتی ،ب کنید که به شما کمک می‌کند تصمیمات استراتژیک بهتری بگیرید. 

در ادامه رایج‌ترین انواع بیزینس پلان ،ب و کار را به شما معرفی می‌کنیم: 

بیزینس پلن سنتی

ارزیابی ایده‌ها

وقتی بد،د چه ،ی قرار است طرح تجاری شما را بخواند می‌تو،د جزئیات بیشتری را به آن اضافه کنید. این کار همچنین به شما کمک کند تا مطمئن شوید مرتبط‌ترین اطلاعات با ،ب‌وکارتان را درج کرده‌اید و بخش‌هایی که تاثیرگذار نیستند را حذف کنید. 

هدف مشخصی داشته باشید

اگر قصد همکاری با برندهای دیگر را دارید، داشتن یک دید کلی روشن از چشم انداز، مخاطبان و استراتژی ،ب و کار باعث می‌شود تا آن‌ها بهتر تشخیص دهند که آیا ،ب‌و‌کار شما برای شراکت و همکاری من، است یا خیر. 

انواع طرح تجاری از طرح تجاری یک صفحه‌ای تا ۱۰۰ صفحه‌ای به همراه نمودارها و گزارش‌های دقیق وجود دارد. هیچ راهی برای ایجاد یک طرح تجاری واحد برای همه ،ب‌وکارها وجود ندارد. هدف از نوشتن بیزینس پلن این است که بتو،د مهم‌ترین اطلاعات در مورد شرکت و ،ب‌وکارمان را به مخاطبان و سرمایه‌گذاران منتقل کنید. 

به ،وان مثال، یک طرح تجاری باید شامل پلن بازاریابی هم باشد. در نتیجه از امکان برقراری تماس و ارسال پیامک تبلیغاتی در دفتر کار توسط تیم بازاریابی اطمینان حاصل کنید. اگر هم در ابتدای کار تلفن ثابت یا دفتر تجاری مشخصی ندارید، بهتر است به ،ید تلفن ابری فکر کنید. 

طرح تجاری ،ب‌وکارهای تازه تاسیس باید شامل صورت‌های مالی، ترا،مه‌ها و سایر اطلاعات مالی مرتبط باشد. بهتر است ،ب‌و‌کارهای جدید اه، و برآوردهای مالی را برای چند سال اول فعالیت خود ارائه دهند. بیزینس پلن شما باید شامل روش‌های جذب سرمایه برای ،ب‌وکار نوپایتان باشد.

انواع بیزینس پلن؛ چند نوع طرح ،ب‌و‌کار وجود دارد؟

یک شرکت باید شناخت خوبی روی وضعیت فعلی خدمات قابل‌ارائه خود و همچنین رقبای موجود داشته باشد. این بخش از بیزینس پلن شامل ،ن جایگاه شرکت در بازار، مشتریان هدف و میزان سهم درخواستی از بازار است. 

استراتژی بازاریابی

زم، که ،ت به نوشتن بیزینس پلن رسید، رعایت چند نکته برای پیشگیری از اشتباهات رایج در نوشتن طرح تجاری ضرورت دارد. پس بهتر است قبل از نوشتن بیزینس پلن، نکات زیر را در نظر داشته باشید: 

مخاطبان خود را بشناسید

طرح تجاری غیرانتفاعی برای نهادهایی من، است که در حوزه‌های عام المنفعه یا خدمات اجتماعی فعالیت دارند. این طرح تجاری شامل همه مواردی است که در یک طرح تجاری سنتی پیدا می‌کنید. تنها تفاوت آن با طرح تجاری سنتی، داشتن به علاوه بخشی که توصیف میزان تاثیرگذاری شرکت در بازار هدف است. به ،وان مثال، یک برند بلندگو و هدفون که هدف از تولید آن کمک به افراد دارای ناتو، شنوایی است را در نظر بگیرید، احتمالا نخستین مشتریان این هدفون، سازمان‌های عام المنفعه و خدمات اجتماعی خواهند بود.

مزایای بیزینس پلن؛ چرا به بیزینس پلن نیاز داریم؟

سند استراتژی شامل مجموعه‌ای از تصمیمات در سطح بالای شرکت است که اولویت‌ها و اه، آن را مشخص می‌کند. این تصمیمات بر‌اساس آنچه که مدیران سطح بالای شرکت معتقدند بهترین راه برای دستیابی به ماموریت شرکت است گرفته می‌شوند. یک سند استراتژی حاوی اطلاعات زیادی در مورد مسائلی است که سازمان قصد دارد به آن‌ها بپردازد. همچنین، میزان اثرگذاری مورد‌انتظار سازمان روی حوزه ،ب‌وکار خود در آینده نیز در آن مشخص شده است. 

بهتر است پس از نوشتن بیزینس پلن، آن را برای بازنگری و ویرایش به یک ویراستار خبره بسپارید تا قبل از ارسال برای سرمایه گذاران عاری از هرگونه ایراد باشد. 

از یک نمونه موفق برای نوشتن طرح تجاری الگو بگیرید

وجود برنامه عملیاتی در بیزینس‌پلن؛ مهمٰ‌ترین تفاوت بین سند استراتژی و طرح ،ب‌وکار

یک بیزینس پلن از چه ،مت‌هایی تشکیل شده است؟

اگر بیزینس پلنی که می‌نویسید ایرادات اساسی و حیاتی داشته باشد، ش،ت خوردن آن ،ب‌و‌کار تضمینی است. پس بهتر است مراحل بیزینس پلن را به‌درستی اجرا کنید و از بروز اشتباهاتی مانند انتخاب ایده تجاری بد، نداشتن پلن B، انتخاب تیم عملیاتی ناهماهنگ، نداشتن پیش‌بینی‌ مالی و ایرادات نگارشی جلوگیری کنید. وجود هر کدام از اشتباهات نام‌برده‌شده در طرح تجاری شما باعث ‌می‌شود در گرفتن سرما‌یه‌گذار و جذب منابع مالی برای ،ب‌و‌کارتان نا‌موفق باشید. 

حتی اگر قصد ندارید برای تجارتتان منابع مالی جذب کنید، داشتن یک طرح تجاری خوب مانند داشتن یک راهنمای ،ب‌و‌کار برای شماست؛ زیرا طرح تجاری همانند یک نقشه راه برای رشد ،ب‌و‌کار و ابزاری برای تامین منابع مالی برای تجارتتان عمل می‌کند. 

اگر سابقه نوشتن بیزینس پلن را ندارید، بهتر است از یک نمونه موفق طرح تجاری من، ،ب‌وکارتان برای نوشتن بیزینس پلن‌تان کمک بگیرید. این نمونه‌ها شما را در بهتر نوشتن مطالب هر بخش، از منابع مالی گرفته تا تحقیقات بازار هدف و اه، و ماموریت ،ب و کار راهنمایی می‌کنند.

چرا باید نوشتن بیزینس پلن را به متخصصین بسپاریم؟

هنگام نوشتن بیزینس پلن، اگر هدف شما تامین بودجه برای ،ب‌وکار‌تان است، باید کار بیشتری روی طرح تجاری‌تان انجام دهید و برنامه کامل‌تری را به سرمایه گذار ارائه دهید. 

برای نوشتن طرح تجاری زمان کافی بگذارید

تحقیق و پژوهش

طرح تجاری؛ سندی راهبردی برای دستیابی به اه، ،ب‌وکار

تفاوت بین سند استراتژی و طرح ،ب‌و‌کار چیست؟

آموزش نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن در مجله فراز اس ام اس
راهنمای مطالعه

متن بیزینس پلن شما صرف نظر از اینکه مخاطب طرح تجاری شما چه ،ی نوشته است، باید تا حد ممکن کوتاه و قابل خواندن باشد (حدا،ر ۱۵ تا ۲۰ صفحه). اگر متنی در طرح تجاری ،ب‌وکارتان وجود دارد که نوشتنش ضروری نیست ولی فکر می‌کنید دانستن برای مخاطبان و اه، شما ارزشمند خواهد بود، آن‌ها را از متن اصلی به ،مت ضمیمه اضافه کنید. 

لحن و سبک نگارش‌تان را ثابت نگه دارید

اگر به دنبال روشی ساختاریافته برای طرح افکار و ایده‌های خود و به اشتراک گذاشتن آن ایده‌ها با افرادی هستید که می‌توانند تاثیر زیادی بر موفقیت شما داشته باشند، یک طرح تجاری نقطه شروع عالی است.

نوشتن بیزینس پلن تمرینی ارزشمند برای شفاف‌سازی ایده‌های شماست و به شما در درک محدوده ،ب‌وکار و همچنین میزان زمان، سرمایه و منابعی که برای شروع به کار ،ب و کار نیاز دارید کمک کند. 

مشورت با متخصصین تجارت

طرح تجاری یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انتقال دیدگاه یک ،ب و کار به نیروهای جدیدی است که قصد استخدام آن‌ها را دارید به ایجاد اعتماد به نفس در آن‌ها برای مشارکت در پروژه شما، به خصوص در مراحل اولیه رشد کمک می‌کند. 

چرا باید برای راه‌اندازی یک ،ب‌وکار بیزینس پلن داشته باشیم؟ داشتن یک طرح تجاری خوب به شما برای پیش‌بینی گام‌های بعدی یک ،ب‌وکار و رشد و گسترش فعالیت آن کمک می‌کند. حتی اگر قصد جذب سرمایه‌گذار برای گسترش ،ب‌وکارتان را ندارید، داشتن طرح تجاری در شناسایی مشکلات و چالش‌های احتمالی پیش روی تجارت شما در آینده موثر است. مطالب این مقاله برای افرادی مفید است که برای شروع تجارتشان نیاز به نوشتن بیزینس پلان ،ب و کار دارند، ولی از اجزای طرح تجاری و مراحل نوشتن بیزینس پلن اطلاع ندارند. در ادامه شما را با مراحل نوشتن بیزینس پلن و نکات مهم در نوشتن طرح تجاری آشنا خواهیم کرد.

بیزینس پلان ،ب و کار چیست؟ 

در ،مت محصولات و خدمات، باید آن دسته از محصولات و خدماتی که ،ب‌وکار ارائه می‌دهد یا قصد معرفی آن را دارد شرح داده‌ شود. این توضیحات شامل جزئیات قیمت محصول یا خدمات، طول عمر محصول و مزایای منحصر‌به‌فرد آن برای مصرف‌کننده می‌شوند. سایر اطلاعاتی که در این ،مت جای می‌گیرند عبارت‌اند از فرآیندهای تولید و ساخت، اطلاعات مربوط به تحقیق‌و‌توسعه، هرگونه حق‌ثبت‌ اختراع مربوط‌ به شرکت و همچنین فناوری اختصاصی که ارائه می‌دهد. 

ارزیابی بازار

طرح تجاری راهنمای کوچک‌ترین تا مهم‌ترین مسائل مربوط به رشد ،ب‌وکار است. برای مثال یک سایت ارائه‌دنده خدمات دکوراسیون داخلی را در نظر بگیرید. تفاوتی ندارد که قصد سرمایه‌گذاری در بازار، تولید محصول یا حتی تهیه نمونه متن تبلیغات دکوراسیون داخلی را داشته باشید، در ر صورت بیزینس پلن به شما در ارائه بهترین راهکار ممکن کمک خواهید کرد. 

گنجاندن پیش‌بینی‌های مالی، اه، تجاری شرکت و نقشه راه در بیزینس پلن ضروری است. اما سایر اجزای بیزینس پلن چیست؟ در ادامه برخی از رایج‌ترین اجزای یک طرح تجاری را نام برده‌ایم: 

خلاصه عملیاتی

برنامه‌ریزی استراتژیک 

اگر چندین ایده در ذهن دارید، داشتن یک طرح تجاری برای هر کدام به شما کمک می‌کند تا زمان و انرژی خود را روی ایده‌هایی متمرکز کنید که بیشترین شانس موفقیت را دارند. 

سرمایه‌گذاران برای ارزیابی امکان‌سنجی یک ،ب‌وکار قبل از تأمین مالی، توجه بالایی به طرح‌های تجاری دارند و به همین دلیل است که طرح‌های تجاری معمولاً داشتن یک بیزینس پلن خوب لازمه دریافت سرمایه اولیه و جذب سرمایه‌گذار است. همچنین، طرح‌های تجاری به مالکان کمک می‌کنند تا قبل از راه‌اندازی یک ،ب و کار، نقاط ضعف آن را شناسایی کرده و از انجام اشتباهات پرهزینه در مسیر اجتناب کنند. 

بسیاری از سازمان‌ها یک سند استراتژی منتشر می‌کنند که نمای کلی از برنامه عملیاتی آن‌ها را نشان می‌دهد. این سازمان‌ها همچنین یک طرح تجاری دارند که در آن به استراتژی سازمان اشاره شده است. مهم‌ترین تفاوت‌های سند استراتژی و طرح تجاری شامل موارد زیر است: 

طرح تجاری ناب نسخه کوتاه‌شده طرح ،ب و کار سنتی است و از همان چارچوب پیروی می‌کند، اما فقط مهم‌ترین اطلاعات موجود در آن را در خود دارد. ،ب‌وکارها از بیزینس پلن ناب برای استخدام افراد جدید تیم یا اصلاح طرح‌های موجود شرکت برای گرفتن سهم بیشتر در یک بازار هدف خاص استفاده می‌کنند. 

بیزینس پلن غیر انتفاعی

بخش استراتژی بازاریابی نحوه برنامه‌ریزی شرکت برای جذب و حفظ مشتریان شامل هرگونه کمپین تبلیغاتی و برنامه‌های بازاریابی پیش‌بینی شده را شرح دهد. همچنین باید روش‌های ارسال و توزیع محصول یا خدمات خود به مصرف‌کنندگان را مشخص کند. به‌،وان ‌مثال، می‌تو،د مشتریانتان را از طریق پنل پیامک از جدیدترین تخفیفات و محصولا‌تتان مطلع کنید. 

طرح‌ها و پیش‌بینی‌های مالی

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم نوشتن بیزینس پلن را به متخصص آن بسپارید تا بهترین بازدهی را برای ،ب‌و‌کار شما داشته باشد. اگر شما نیز در زمینه نوشتن طرح تجاری پیشنهاد یا نکته‌ای دارید که گمان می‌کنید برای مخاطبین ما مفید خواهد بود، آن را در انتهای همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید. 


منبع: https://farazsms.com/what-is-business-plan/

شراکت و همکاری با رقبا

علاوه‌بر این موارد، ارائه بیزینس پلن برای مراحل مختلف توسعه ،ب‌وکار و انواع برندهای تجاری اهمیت دارد. برای مثال حتی نوشتن متن تبلیغ ارایشگاه، فروشگاه، ورزشگاه و سایر ،ب‌وکارها نیز با بیزینس پلن راحت‌تر انجام خواهد شد. چندین دلیل قانع‌کننده دیگر برای نوشتن بیزینس پلن وجود دارد که به آن‌ها اشاره میکنیم: 

خلاصه عملیاتی با هدف معرفی شرکت نوشته می‌شود و سایر اجزای آن شامل اه، ،ب‌وکار، اطلاعات مرتبط با مدیریت شرکت، اعضا و کارکنان، برنامه‌های اجرایی و مشخصات شعب شرکت ارائه می‌شود. 

محصولات و خدمات

طرح تجاری یک سند استراتژیک است که اه، شرکت، استراتژی‌های دستیابی به آن‌ها و چارچوب زم، دستیابی به آن‌ها را مشخص می‌کند. تجزیه و تحلیل بازار، پیش‌بینی‌های مالی و ساختار سازم، از محتویات یک بیزینس پلن هستند. موسسات مالی و سرمایه‌گذاران قبل از تامین مالی هر پروژه‌ای نیاز به مشاهده طرح تجاری آن دارند. 

طرح تجاری شرح بسیار دقیق‌تری از چگونگی دستیابی به اه، سازمان، بازاری که در آن فعالیت می‌کند و منابعی که نیاز دارد است. بیزینس پلن شامل یک برنامه عملیاتی است که فعالیت‌ها یا ،وجی‌های اصلی سازمان و نقاط عطف مهم، مقیاس‌های زم، و شاخص‌های عملکردی آن را توصیف می‌کند. اگر استراتژی را خانه‌ای تصور کنیم که قصد ساخت آن را دارید، طرح تجاری مانند نقشه کشی ساختمان است (شامل سیم کشی، لوله کشی، پی ریزی و کارگران). 

داشتن Business Plan خوب؛ لازمه جذب سرمایه گذار و دریافت سرمایه اولیه تجارت

نکاتی برای نوشتن سریع و آسان یک بیزینس پلن عالی

استخدام نیرو

بیزینس پلن سنتی رایج‌ترین نوع بیزینس مدل است. نوشتن طرح‌های تجاری سنتی به نسبت سایر بیزینس پلن‌ها زمان بیشتری می‌برد و شامل ده‌ها صفحه می‌شود. شرکت‌های سرمایه گذار پرریسک و وام دهندگان این مشتریان اصلی این نوع بیزینس پلن هستند. اگر به دلیل داشتن منابع مالی کافی، قصد گرفتن سرمایه گذار و جذب سرمایه بیشتر را ندارید، شاید نوشتن طرح تجاری سنتی برای ،ب و کار شما ضروری نباشد. این دسته از افراد بهتر است برای ،ب‌وکارشان مدل دیگری که در ادامه معرفی می‌کنیم را بنویسند. 

بیزینس پلن ناب

بخش‌هایی از طرح تجاری، نمایانگر ایده‌ها و چشم‌انداز شماست، اما برخی از حیاتی‌ترین اطلاعاتی که برای نوشتن یک بیزینس پلن به آن نیاز دارید نیاز به تحقیق از منابع مستقل دارد. این همان نقطه‌ای است که باید مشخص کنید که قرار است خدماتتان را به چه ،ی بفروشید، چقدر تقاضا برای محصولات شما وجود دارد و رقبای اصلی شما کدام شرکت‌ها و یا افراد هستند. 

بیزینس پلن را تا حد ممکن کوتاه بنویسید

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با