در چند سال اخیر تبلیغات به قدری حرفهای شده که گاهی اوقات حتی نمید،د چه چیزی شما را به برند خاصی علاقهمند کرده است یا چرا کالایی را ،یدهاید. در واقع ترفندهای بازاریابی بیشتر بر ناخودآگاه افراد متمرکز شدهاند و قاعدتا اثربخشی به مراتب بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم به مرموزترین و احتمالا یکی از بهترین انواع روشهای مارکتینگ به نام بازاریابی پنهان بپردازیم و رازهایی را در این باره کشف کنیم که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده است. فقط 5 دقیقه مطالعه مطالب کاربردی پیش رویتان کافی است تا زیر و بم بازاریابی پنهان را یاد بگیرید.
بازاریابی پنهان چیست؟ تبلیغات به چه م،است؟
داستان بازاریابی پنهان به بیش از 60 سال قبل برمیگردد. آقای جیمز ویکاری، روانشناس و محقق بازاریابی، برای اولین بار در مورد پیامهای پنهان صحبت کرد. ویکاری گفت که آزمایشی انجام داده است تا ثابت کند برندها میتوانند در انواع کمپینهای تبلیغاتی مانند ارسال پیامک انبوه با پیامهای پنهان ذهن مردم را کنترل کنند. ی،ی مخاطب در برابر این پیامها ارادهای ندارد، بنابراین به راحتی پیام تبلیغاتی برند در ضمیر ناخودآگاه وی ثبت میشود. تحقیقات آقای ویکاری به این ترتیب بود که مخاطبان داخل سینما بدون اطلاع از آن، در معرض بازاریابی پنه، قرار گرفتند. در طول فیلم پیامی چشمک زن با این مضمون: «گرسنهای؟ پاپ کورن بگیرید و کوکاکولا بنوشید» نمایش داده شد. اما بینندگان از این پیام آگاه نبودند و به دلیل سرعت بالای پخش، آن را نمیدیدند.
در بازاریابی پنهان بدون اینکه متوجه شوید، پیام برند به ناخودآگاه شما ارسال میشود؛ بدون اینکه اصلا پیام را بد،د یا متوجه شوید که یک تبلیغ است. این پیامهای پنهان مرزهای تصمیمات خودآگاه انسان را رد میکنند و بدون اینکه متوجه شوند، بر رفتار آنها تاثیر میگذارند. همه این موارد بسیار ظریف و غیرمنتظره است. برای مثال صرفا با پخش یک قطعه موسیقی آرام یا رایحه ملایمی در یک فروشگاه اتفاق میافتند.
تبلیغات پنهان چگونه به وجود آمد؟ آزمایش جیمز ویکاری
با پیامهای پنهان در لوگو و تبلیغات میتوان به سادگی داست، را تعریف و احساسی را به مشتری منتقل کرد. برای مثال در لوگوی آمازون فلشی از A تا Z کشیده شده و نمایانگر عرضه همه محصولاتی است که مشتری نیاز دارد. یا سه خط لوگوی آدیداس سه کوهی را تداعی میکند که نشاندهنده چالشها و موانع بر سر راه ورزشکاران است.
5. بازاریابی پنهان در فیلم و سریال؛ استفاده از برندها در سکانسهای یک فیلم
در برخی شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، وبلاگها و وب سایتها افرادی را می بینید که در مورد تجربیات و کارهای روزمره خود صحبت میکنند و ظاهرا هیچ تبلیغات یا بازاریابی در کار نیست. اما در واقع پیامهای مخفی فراو، در معرض دید شما قرار گرفته و در این مواقع، ناخودآگاه شما در حال ضبط این پیامهای پنه، است. برای مثال نمایش لوگوی شرکت در پس زمینه ویدیوهای پربازدید اینفلوئنسرها، میتواند به اندازه یک متن زیبا برای تبلیغ مشاور املاک و حتی بیشتر موثر باشد.
3. جنجالهای ساختگی؛ از دیگر ترفندهای بازاریابی پنهان
روشهای مختلفی برای انتقال پیامهای بازاریابی پنهان وجود دارد؛ از همکاری با افراد مشهور و صحبتهای جعلی درباره یک محصول یا برند گرفته تا قرار دادن پیامهای محرمانه در لو،ا، پوسترها و حتی کارت ویزیت الکترونیکی شرکتها. در این بخش با انواع راههای بازاریابی پنهان آشنا میشوید.
1. استفاده از سلبریتیها برای بازاریابی پنهان
در واقع ذهن خودآگاه قادر به درک تصاویری است که بیش از 13 میلی ث،ه پخش میشوند، در حالی که این پیامها هر چند دقیقه یک بار به مدت 10 میلی ث،ه نمایش داده میشدند. فقط ضمیر ناخودآگاه میتواند کلیه این فریمها را ثبت کند. جیمز ادعا کرد این آزمایش روی 45000 نفری که به سینما آمده بودند، انجام شد و با این پیامهای مخفی فروش پاپ کورن 18.1 درصد و فروش کوکاکولا 57 درصد افزایش یافت. پس از انتشار این خبر، موجی از اضطراب و استرس در بین مردم ایجاد شد؛ چرا که قاعدتا نمیخواستند مغزشان توسط برندها کنترل شود. رو،مهها و مجلاتی که به دنبال چنین اخبار عجیبی بودند نیز به این هیجان دامن زدند.
روشهای مختلف بازاریابی پنهان و تبلیغات ضمیر ناخودآگاه
در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی پنهان چیست و با چه روشهایی میتو،د محصول یا خدمات خود را به طور مخفیانه تبلیغ کنید. علاوهبر موارد فوق، شما میتو،د از پنل ارسال پیام انبوه فراز اس ام اس نیز در کمپینهای بازاریابی پنهان خود استفاده کنید. به این منظور، صرفا نیازی نیست که در متن پیام به محصول یا برندتان اشاره کنید. برای مثال میتو،د موضوعی جذاب را برای کاربران اس ام اس کرده و از آنها بخواهید ویدیویی را تماشا کنند که در ضمن آن، به برند شما اشاره میشود. در پایان از شما دعوت میکنیم هر سوالی درباره بازاریابی پنهان دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.