
بروزرسانی: 25 خرداد 1404
11 کاربرد پیامک برای کسب و کارهای کوچک


استفاده از پیامک برای ،ب و کارهای کوچک امروزه که اهمیت ارتباط با مشتری به امری ضروری و مهم تبدیل شده، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ،ب و کارهای نوپا که هنوز مخاطبان زیادی ندارند می توانند از پیامک هم برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند و هم اینکه مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و با ارسال پیشنهادات و تمرکز روی بازاریابی پیامکی، آنها را به مشتری بازگشتی (،ید دوباره) تبدیل کنند.
کاربرد پیامک برای سایت های کوچک علاوه بر موارد فوق شامل تمرکز روی برند، افزایش وفاداری مشتری و از همه مهم تر فروش بیشتر خواهد شد. رسیدن به این اه، میسر نخواهد شد، مگر اینکه با کاربردهای پیامک به خوبی آشنایی داشته باشید.
در ادامه این مقاله از وبلاگ فراز اس ام اس با همین هدف قصد دارم تا به معرفی ۱۱ تا از پر استفاده ترین کاربردهای پیامک برای ،ب و کارهای نوپا بپردازم که با استفاده از این روش ها می توانند ،ب و کار کوچ و متوسط خود را به برندی موفق تبدیل کنند.
کاربرد پیامک برای ،ب و کارهای کوچک
تمامی فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ یا افرادی که در زمینه ارائه خدمات آنلاین فعالیت دارند می توانند از پیامک به ،وان ابزاری عالی برای بازاریابی، ارتباط با مشتری و اطلاع رس، استفاده کنند. پیامک صرفا برای این نیست که با ارسال تبلیغات غیرهدفمند و بمباران پیامکی مخاطبان را از برند خود دور کنید. بلکه با استفاده هدفمند می تو،د بهترین نتیجه را از این ابزار داشته باشید.
هزینه کم و دسترسی ساده تری که پیامک نسبت به سایر ابزارها همچون ایمیل دارد، آن را به گزینه ای عالی تبدیل کرده است. خصوصا اینکه نرخ باز شدن پیامک بالای ۹۵ درصد است و معمولا همه افراد در همان دقایق اولیه دریافت، پیامک را بررسی می کنند که همین عاملی شده که نرخ تبدیل بالایی از نظر تعامل باشد.


۱. ارسال کوپن و کد تخفیف
مهم ترین کاربرد پیامک برای اطلاع رس، است. ارسال کوپن، پیشنهادات ویژه و کد تخفیف نیز یکی از رایج ترین کاربردهایی است که ،ب و کارها از آن بهره می برند. در جشنواره های مختلف فروش به بهانه های مختلف می تو،د محصولات خاصی را برای فروش سریع تر در لیست سبدهای تخفیفی قرار داده و از پیامک برای اطلاع رس، این پیشنهادات استفاده کنید.
اما از آنجا که ارسال پیامک های شخصی سازی شده اهمیت دارد، توصیه می شود که به منظور کاهش هزینه های پیامکی، رعایت حریم خصوصی مخاطبان و از همه مهم تر افزایش نرخ تبدیل، پیشنهادات تخفیف را بر اساس سوابق جستجو، علایق و نیازهای مشتری ارسال کنید تا اثرپذیری بالاتری داشته باشند.
۲. تبلیغ محصول جدید
بر اساس فعالیت کاربران در سایت مانند سوابق جستجو، مشاهده صفحات محصول و دسته بندی و همچنین اطلاعات شخصی مانند سن و ،ت می تو،د با علایق آنها آشنا شوید. این نوع اطلاعات می توانند برای ارسال پیامک شخصی سازی شده مورد استفاده قرار گیرند.
حال بر اساس همین داده ها می تو،د محصولات جدیدی که در سایت موجود می شود را به کاربران معرفی کنید. برای اینکه آنها را مجاب به ،ید کنید، می تو،د بدون ارائه کد تخفیف برای مثلا ۱۰ ،یدار اول نیز تخفیف ویژه ای در نظر بگیرید. این کار ضمن ارائه تخفیف فوریتی را در ذهن مشتری ایجاد می کند که با ،ید سریع تر تلاش می کند جزو ۱۰ نفر اول باشد.


۳. اطلاع از موجود شدن محصولات
برخی محصولات واقعا برای مشتریان کاربردی هستند و جزو محصولات پر فروش هر ،ب و کاری محسوب می شوند. این گروه از محصولات وقتی ناموجود می شوند، بهتر است که راهکاری در اختیار مشتری قرار دهید که با وارد ، شماره خود سریعا از موجودی آن مطلع شده و اقدام به ،ید کند.
ارسال پیامک موجود شدن محصول به مشتری حس ارزشمندی را به وی انتقال می دهد و نشان دهنده این است که شما به وی اهمیت داده اید. بنابراین سعی کنید حتما از این ویژگی در سایت خود استفاده کنید.
۴. ارسال تبریک های من،تی
تبریک های من،تی همچون تولد، سالگرد ازدواج، سالگرد عضویت در سایت و همچنین من،ات خاص (به ویژه من،ات ملی) یکی دیگر از راه هایی است که می تواند روی تمرکز روی برندینگ شما موثر باشد. بهتر است در من،ات خاص (چه من،ات خصوصی مشتری و چه من،ات عمومی) پیامک تبریکی ارسال کنید. علاوه بر این توصیه می شود برای اینکه تبریک شما ارزش افزوده ای هم برای مشتری داشته باشد، یک پیشنهاد تخفیف، دریافت هدیه یا کوپن ارسال رایگان ویژه این من،ت نیز برای آنها ارسال کنید.
۵. دعوت به شرکت در رویداد و همایش
برخی ،ب و کارها که عموما در زمینه آموزش یا مهارت های خاص فعالیت دارند، به بهانه های خاص سعی می کنند سالانه رویدادهایی را برگزار کرده و دور هم جمع شوند. یا حتی رویدادهایی را با هدف خاص به صورت آنلاین برگزار می کنند. برای اینکه کاربران خود را برای شرکت در این رویدادها تشویق کنید می تو،د از پیامک که در دسترس ترین ابزار ارتباطی است استفاده کنید.
۶. برگزاری مسابقه و نظرسنجی
افزایش تعامل مخاطبان با برند یکی دیگر از مهم ترین روش های بازاریابی پیامکی است. ایجاد مسابقه و نظرسنجی پیامکی دوتا از قابلیت های ویژه پنل پیامکی فراز اس ام اس هستند که با استفاده از آنها می تو،د با مخاطبان خود در تعامل باشید.
ابزار برگزاری مسابقه این امکان را می دهد که کاربران از طریق پیامک در آن شرکت کنند. همچنین بدون نیاز به اینکه از ابزارهای قرعه کشی شخص ثالث استفاده کنید، می تو،د از بین شرکت کنندگ، که پاسخ صحیح ارسال کرده اند با خود پنل پیامکی قرعه کشی را انجام داده و برندگان را تعیین کنید.
ابزار برگزاری نظرسنجی نیز این امکان را می دهد که کاربران با ارسال عدد یا کلمه کلیدی تعیین شده، در نظرسنجی شرکت کنند. امکان مشاهده نتایج بر اساس نمودارهای مختلف همراه با آمار شرکت کنندگان و دیگر جزئیات نیز فراهم است.


۷. پیامک یادآوری سبد ،ید رها شده
مشتریان به دلایل مختلف مثل هزینه ارسال در طول فرآیند ،ید ممکن است از ادامه ،ید خود سرباز زنند. از همین رو سبد ،ید خود را رها می کنند. اما می توان با ترفندهایی آنها را به مسیر ،ید بازگرداند. یکی از بهترین روش ها برای این منظور ارسال پیامکی است که پیشنهاد تخفیف یا ارسال رایگان را به آنها ارائه کنید.
می تو،د برای کاربر، که سبد ،ید خود را رها کرده اند پیامکی خودکار ارسال کرده و با ارسال پیشنهادی خاص آنها را مجاب کنید که ،ید خود را نهایی کنند. توصیه می شود برای اینکه اثرپذیری این موضوع را دو چندان کنید، محدودیت زم، برای آن تعیین کنید. طوری که در متن پیامک ذکر کنید که فقط تا چند ساعت دیگر می تواند شرایط برخورداری از این پیشنهاد را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله ارسال پیامک سبد ،ید رها شده را مطالعه کنید.
۸. ارسال یادآوری خودکار
مهم ترین کاربرد پیامک برای ،ب و کارهای کوچک که در زمینه فروش محصولاتی فعالیت دارند که دوره ای هستند و باید تمدید شوند است. می تو،د در قالب یک یا دو مرحله پیش از اتمام اشتراک مشتری پیامکی برای وی ارسال کرده و یادآوری کنید که ،ید خود را تمدید کند. اگر در طول این مدت تمدید ن،د، برای اینکه آنها را تشویق کنید می تو،د با ارسال یک تخفیف که در متن آن ذکر کنید این پیشنهاد فقط تا پایان امروز قابل استفاده است مشتری را مجاب به تمدید صورتحساب کنید.
این کار هم موجب حفظ مشتری خواهد شد تا برای یک دوره دیگر از خدمات و محصولات شما استفاده کند. هم اینکه فروش خود را با حاشیه سود کمتری بالاتر می برید. همچنین دادن این نوع پیشنهادات موجب می شود کاربران به برند شما وفادار شوند.
۹. ارسال پیامک خوش آمدگویی
کاربرد پیامک برای ،ب و کارهای کوچک محدود به ارسال پیشنهادات و معرفی محصولات نیست. می تو،د برای تعامل بیشتر با مخاطبان گاهی از پیامک به ،وان پلی برای ارتباط با مشتری استفاده کرده و صمیمیت با برند را در ذهن آنها قوی تر کنید.
با ارسال پیامک خوش آمدگویی به کاربر، که تازه عضو سایت می شوند با آنها صمیمی باشید. در ارسال این پیامک های بهتر است لحن پیام دوستانه را رعایت کنید و از کلمات و اصطلاحاتی کاملا ساده و بی آلایش استفاده کنید.
۱۰. پیگیری ،ید و پشتیب، مشتریان
،ب و کارهای نوپا از آنجا که هنوز در ابتدای مسیر هستند و ممکن است تجربه کافی از ارتباط با مشتری و پشتیب، را نداشته باشند، برای اینکه کمتر درگیر موارد پشتیب، مشتریان باشند بهتر است از پیامک برای ارسال خودکار اطلاعات استفاده کنند.
می تو،د جزئیات ،ید مشتری که از مراحل ،ید شروع شده و می تواند شامل اطلاعاتی همچون زمان ارسال، کد رهگیری پستی، کد فعال سازی محصول و مواردی از این دست است را به صورت خودکار و در زمان من، ارسال کنید. این کار به صورت گام به گام مشتری را در مسیر ،ید هدایت کرده و تاثیر فوق العاده در تماس های پشتیب، دارد. این زمان می تواند با صرف شدن روی کارهای دیگر به موفقیت برندتان کمک کند.


\xa0
۱۱. ارسال پیامک های OTP و احراز هویت
و در نهایت مهم ترین کاربرد پیامک برای ،ب و کارهای کوچک استفاده از پیامک برای فرآیندهای ثبت نام، ورود و احراز هویت کاربران است. همانطور که می د،د کاربران ایر، تمایل خیلی کمی نسبت به استفاده از ایمیل دارند. از این رو پیامک به جایگزین من،ی برای ایمیل تبدیل شده است. خصوصا اینکه در دسترس تر است.
با ارسال کدهای ورود پیامکی جدای از ساده تر شدن فرآیند عضویت و ورود، فرم های پیچیده ای که شامل ثبت نام طول، هستند را کنار خواهید گذاشت. اطلاعاتی همچون نام مشتری، آدرس و دیگر موارد را می توان پس از عضویت در سایت نیز در مراحل ،ید دریافت نمود. همچنین مشتری مجبور به حفظ نام کاربری و کلمه عبور نیست. به سادگی می تواند شماره موبایل خود را وارد کرده و با دریافت کد ورود، به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد.
نکات مهم برای استفاده از پیامک در ،ب و کارهای کوچک
- زمان بندی ارسال پیامک را رعایت کنید: به زبان ساده پیامک ها را در زمان و ساعت من، ارسال کنید. ارسال پیامک وقتی که مشتری نیاز به فضا برای استراحت یا رسیدگی به کارهای روزمره دارد موجب مزاحمت خواهد شد. علاوه بر این نرخ تبدیلی هم برای شما نداشته و حتی می تواند روی کاهش محبوبیت برندتان اثرگذار باشد.
- تا جایی که می تو،د پیامک شخصی سازی شده بفرستید: پیامک های شخصی سازی شده حس صمیمیت را به مخاطب انتقال می دهند. تا جایی که می تو،د با استفاده از اطلاعات مشتری مثل نام، تاریخ تولد، سابقه فعالیت و هر اطلاعات دیگری که می تواند این صمیمیت و خاص بودن را القا کند استفاده کنید.
- حریم خصوصی مخاطبان و مشتریان خود را حفظ کنید: جدای از زمان بندی درست، به حریم خصوصی مخاطب احترام بگذارید. افرادی که نمی خواهند پیامکی دریافت کنند را امکان لغو عضویت در لیست خبرنامه را برایشان فراهم کنید.
- از متن های جذاب، کوتاه و غیر کلیشه ای استفاده کنید: پیامک ابزاری برای ارسال متون کوتاه و خلاصه است. متون بلند ممکن است ناقص ارسال شوند؛ به ویژه در گوشی های قدیمی که شاید در قالب چند پیامک جدا ارسال شوند. خیلی خلاصه و به دور از هجوگویی سراغ اصل موضوع بروید و از کلمات ساده و قابل فهم نیز استفاده کنید.
جمع بندی نهایی و کلام آ،
پیامک یک ابزار قدرتمند و کم هزینه برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان در ،ب وکارهای کوچک است. نرخ باز شدن بالا و قابلیت ارسال سریع این ابزار، به بهبود تعامل با مشتریان و افزایش فروش کمک می کند.
در این مقاله، کاربردهای متنوع پیامک را بررسی کردیم، از جمله ارسال کد تخفیف، تبلیغ محصولات، اطلاع رس، درباره موجود شدن کالا، دعوت به رویدادها، یادآوری های خودکار، پیگیری ،ید، ارسال پیامک های امنیتی و تبریک های من،تی. علاوه بر این، نکاتی مثل زمان بندی من،، شخصی سازی پیامک ها و رعایت حریم خصوصی مشتریان را نیز مورد توجه قرار دادیم.
با استفاده هوشمندانه از پیامک، ،ب وکارهای کوچک می توانند نه تنها فروش خود را افزایش دهند، بلکه ارتباط قوی تری با مشتریان داشته باشند و وفاداری آن ها را نیز تقویت کنند. حالا وقت آن است که با ،ید یک پنل پیامکی از سایت فراز اس ام اس، این روش را در استراتژی بازاریابی خود بگنج،د و از مزایای آن بهره مند شوید!
منبع: https://farazsms.com/sms-usages-for-small-businesses/