کلاهک دودکش انواع کلاهک دودکش

شباهت شکل ظاهری این کلاهک با خانه‌های چینی و ژاپنی موجب این نام‌گذاری شده است. کلاهک ژاپنی با انواع فلز و در رنگ‌های مختلف تولید شده و با خاصیت رنگ نسوز از دوام بالایی نیز برخوردار است. این دسته از کلاهک ها نیز دارای یک استوانه خالی هستند که یک تاج خالی در انتهای آن وجود دارد. در طرح گرد آن، قطر تاج از قطر پایه کلاهک بزرگتر بوده و به همین دلیل از نفوذ آب به درون لوله ممانعت می کند.

کلاهک دودکش انواع کلاهک دودکش

در مورد ضخامت ورقِ این کلاهک دودکش نیز می‌توان از یک فرمول کلی استفاده نمود که هرچه ابعاد و میزان دودِ خروجی از کانال دودکش بیشتر باشد، ضخامت ورق مصرفی برای ساخت کلاهک دودکش اچ چهارگوش نیز بالا می‌رود. از جمله تجهیزات بسیار ضروری در سیستم دودکش ساختمان ها ، کلاهک دودکش می باشد. انتهای رایزر لوله های دودکش در پشت بام به دلیل نفوذ باد، آب باران و برف، گرد و خاک و حتی لانه ساختن پرندگان تحت تاثیر منفی قرار دارد.

کلاهک دودکش شومینه

یک لبه سه سانتی ایجاد و روی این لبه به تعداد کافی جای پیچ تعبیه می کنیم تا به آسانی بتوان کلاهک دودکش پره ای را در محل مورد نظر نصب کلاهک دودکش و تثبیت نمود. همچنین اگر قرار باشد کلاهک پره ای بر روی مقطع چهارگوش نصب شود، لبه ی پایینی کلاهک را بدون خم می سازند ولی در عوض از داخل بر روی پایه های کلاهک، چند سانتیمتر یک نوار L شکل یا نبشی تعبیه میشود. این کار باعث میشود زمانی که پایه ی کلاهک روی مقطع چهارگوش قرار میگیرد، با گیرکردن نبشی روی سطح چهارگوش، کلاهک بام ترمز کرده و در همین وضعیت ثابت بماند. به همین منظور طراحی و ساخت کلاهک دودکش استاندارد از گذشته مورد توجه مهندسین تاسیسات و نیز سازمان نظام مهندسی می‌باشد. دودکش آهنی یا گالوانیزه در بین عموم مردم با نام لوله بخاری معروف است. بیشترین استفاده از این نوع دودکش به صورت روکار و جهت اتصال انتهای بخاری به سیستم خروجی گاز به دودکش اصلی ساختمان خواهد بود.

  • کلاهک ژاپنی یا پره‌ای در زمره زیباترین کلاهک‌های دودکش در سطح دنیا بوده و در کنار انجام عمل تنظیم جریان هوای مسیر دودکش، موجب چشم‌نوازی فضای بیرون بنا نیز خواهد شد.
  • در صورتی هم که ضخامت ورق کلاهک کلبه ای بیش از یک میل باشد جهت نقاط اتصال از جوش co2 استفاده می گردد.
  • این مدل از تعدادی پره که به شکل موازی در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است و به همین دلیل به آن کلاهک پره ای می گویند.
  • از کلاهک دودکش پره ای گرد برای تخلیه آلاینده و دود دودکشهای موتورخانه، شومینه ها، هودهای صنعتی و فانتزی، آبگرمکن ها، بخاری های خانگی و صنعتی و مواردی از این قبیل استفاده می گردد.

پس باید از استفاده از هر تبدیلی که قطرش از قطر لوله ی اصلی دودکش کوچکتر است پرهیز کرد . البته لازم به ذکر است استفاده از تبدیل برای بزرگتر کردن قطر لوله مشکلی نخواهد داشت. لوله های دودکش ساختمان در حالت استاندارد تا پشت بام و در فاصله مناسب از کف پشت بام امتداد دارند. بر روی این لوله ها کلاهک هایی نصب می شوند که علاوه بر زیبایی بصری فواید بسیار دیگری نیز دارند. برای اینکه عملیات تخلیه دود و آلاینده به راحتی انجام شود، احتمالا یکی از ضروریات روش های تکمیلی ساخت امکانات رفاهی است. این دسته از کلاهک ها برای تخلیه دود از دودکش موتورخانه ، شومینه ، هود، بخاری و آبگرمکن ها کاربرد دارد.

با ما تماس بگیرید

در این بخش از مقاله آشنایی با بهترین کلاهک کانال دودکش به سوالات احتمالی شما پاسخ خواهیم داد. در صورت ایجاد پرسش جدید آن را در بخش نظرات همین مطلب درج نموده و در سریع‌ترین زمان ممکن به جواب مناسب خود دست یابید. کلاهک ها با جلوگیری از آسیب دید لوله‌های دودکش به افزایش عمر مفید آنها کمک می کنند. در نتیجه می توان اینطور گفت که وجود کلاهک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

جنس این گروه نیز از ورق گالوانیزه یا استیل است و بر روی بام های مسطح یا شیب دار نیز نصب می شود. کلاهک دودکش با طرح اچ گرد دسته ای از این نوع کلاهک است که گرد و استوانه ای بوده و به دلیل برابر بودن قطر لوله های دودکش با دودکش اصلی خانه، دود را به خوبی تخلیه می کند. به همین دلیل باید به قطر آن توجه کرد، چراکه اگر قطر اجزای آن با یکدیگر فرق داشته باشد و کوچکتر باشد، سبب می شود که دودکش نتواند دود را به خوبی خارج کند و به داخل خانه پس می زند که خطرناک خواهد بود.

یکی از دلایل مهم مسدود شدن دودکش های بدون کلاه، لانه سازی پرندگان در فصل سرما است. دود خروجی از دودکش در درجه اول به دلیل مکش به دلیل فشار سازنده ایجاد شده بر روی سقف و جریان هوای خروش کننده به سمت بالا است. درپوش های چینی، مانند انواع مختلفکلاهک دودکش، از لوازم مختلفی ساخته می شوند و عناصر متعددی وجود دارد که هنگام انتخاب مواد پخته نشده برای ساخت چنین کلاهک هایی باید به آنها توجه کنیم. در صورت استفاده از کلاهک چینی برای تخلیه تولید یا آلودگی اسیدی و خورنده؛ این روکش را نباید از ورق های 316 عیار درست کنیم.

کلاهک دودکش طرح به زبان چینی – کلاهک چینی

تا علاوه بر آسایش افراد بر زیبایی محیط بیفزاید و مانع گردوخاک و پرنده به محیط کار و زندگی شود. به دلیل اینکه دودکش در بام ممکن است تحت تاثیر باد و باران، گردوخاک نفوذ پرندگان قرار گیرد، برای همین حفظ استاندارد آن، یکی از اولویت‌ها در هر ساختمانی است. تاج کلاهک را میتوان بصورت هشتی (دو شیبه مسطح) و نیز تک شیب مسطح ، همچنین دوشیبه قوسدار (بصورت کلاهک های ژاپنی) طراحی و تولید کرد. با توجه به نوع ساختار و شکل ظاهری این محصول که از چندین پره موازی بصورت گریلی تشکیل شده، نام آن را کلاهک دودکش پره ای نامیده اند.

اما بطور استاندارد از ورق یک میل با رنگ کوره ای برای ساخت کلاهک ژاپنی استفاده می گردد. بسیاری از خانه‌ها در تراس، بالکن یا حیاط از باربیکیو جهت پخت انواع خوراک و کباب بهره خواهند برد. جهت محافظت از دودکش و جلوگیری از ورودی هرگونه آلودگی، بارش و جاندار به داخل محفظه باربیکیو نیازمند استفاده از کلاهک خاص دودکش باربیکیو خواهید بود. جنس، طرح، رنگ، اندازه و ارتفاع این کلاهک باید با دودکش باربیکیو مصرفی شما هماهنگ باشد.

از موارد مهمی ‌که در هنگام نصب سیستم دودکش ساختمان باید بدان توجه کرد، کلاهک دودکش است. این کلاهک در انتهای دودکش پشت بام و به عنوان محافظی استاندارد در برابر انواع آسیب‌ها و تخریب‌های مختلف، نصب می‌شود. این محافظ یا کلاهک دودکش، از نفوذ آب باران، برف، گرد و خاک، لانه گزینی پرندگان یا گیر کردن وسایل خارجی در دودکش جلوگیری می‌کند. از مهم‌ترین مزایای مجموعه نظری، جوری انواع تجهیزات سیستم خروجی هوای گرم بوده و با توجه به حذف واسطه‌ها قیمت تمام شده خرید برای مشتریان کاهش خواهد یافت. کلاهک کلبه ای در مکش دی اکسید کربن متصاعد شده از شومینه های ساختمانی نیز می توان به کار برود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار