نیم فاصله چیست و کلیدهایش در ورد کدامند؟

نیم‌ فاصله، فاصله مجازی یا Semi Space یکی از کاراکترهای تایپ ،ی است که نه می‌توان آن را روی م،تور دید، نه وقتی چاپ می‌شود قابل دیدن است. نیم‌فاصله می‌آید تا بین حرف قبل و بعد از خود فاصله انداخته و نگذارد آن دو بهم ب،بند یا اینکه از هم بیش از حد فاصله بگیرند.

چرا باید در نوشته‌هایمان نیم‌ فاصله بگذاریم؟

در لیست Special Characters به دنبال Optional Hyphen بگردید و سپس بر روی S،rtcut Key کلیک کنید.کلید نیم فاصله در ورد

روش سوم از طریق نصب کیبورد استاندارد ،ی ممکن می‌شود. با نصب این کیبورد می‌تو،م با استفاده از Shift + Space در نرم‌افزار ورد نیم‌فاصله تایپ کنیم.

حتی در سیستم عامل لینو، که کاربران زیادی نداشته و بیش‌تر آن‌ها کاربر، تخصصی هستند، امکان درج نیم‌فاصله وجود دارد، آن هم به دو روش.

روش اول

در این مطلب با هم، نیم‌فاصله را شناخته و اهمیت آن، دلایل نیاز به آن، عواقب عدم استفاده از آن و همچنین نحوه فعال ، آن در پلتفرم‌ها، سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف را آموختیم. حال وقت آن رسیده تا به ،وان یک ویراستار، مترجم، نویسنده و … دقت بیش‌تری در استفاده از کاراکترها و اجزای سخن داشته تا بتو،م توجه مخاطب را بیش از پیش به نوشته خود جلب کنیم.

اگر گوشی یا تبلت اندرویدی دارید باید به شما بگوییم که این امکان مدت‌ها است که در این سیستم عامل برای شما فراهم شده است. اما نکته‎ای که باید به آن توجه کنید این است که با توجه به کیبوردهای متنوع اندروید باید کیبوردی من، که روی آن کاراکتر نیم‌فاصله تعبیه شده را حتماً نصب کنید. البته به احتمال بسیار زیاد کیبورد Google به‌صورت پیش‌فرض روی تلفن همراه شما نصب شده است. بنابراین دیگر مشکلی برای استفاده از این کاراکتر ندارید. تنها کافی است در زم، که به آن نیاز دارید، کیبورد خودتان را ،ی کرده و آن را در سمت راست Space به صورت یک دکمه کوچک پیدا کنید.نیم فاصله در گوشی اندرویدی

درج نیم‌فاصله در iOS (گوشی آیفون)

برای فعال ، این صفحه کلید لازم است از طریق بخش کیبورد و زبان در کنترل پنل مراحل زیر را طی کرده و آن را فعال کنید.نیم فاصله در وردنیم فاصله در وردنیم فاصله در وردتایپ نیم فاصله در ورد

تنظیم کلید خاص برای نیم‌فاصله در ورد

برای اینکه بتو،م این کاراکتر را در لینو، داشته باشیم روش دومی هم وجود دارد که استفاده از Shift + B است.کلید نیم فاصله

درج نیم‌فاصله در Macintosh

با باز شدن پنجره Customize Keyboard، می‌بینید که در بخش Current Key، انتخابی پیش‌فرض وجود دارد. با استفاده از Remove باید آن را پاک کنیم و در بخش Press New S،rtcut Key کلید میان‌بر جدید خود را جایگزین کنیم.نیم فاصله در ورد

این کاراکتر هم مثل دیگر کاراکترهای تاثیرگذار و علائم سجاوندی اهمیت بسیار زیادی دارد. چون یکی از نشانه‌هایی است که کیفیت و عیار کار شما به ،وان یک ویراستار، نویسنده، مترجم، تولیدکننده محتوا، کپی‌رایتر و … را برای بازار کار و مشتریان مشخص می‌کند. بنابراین لازم است این موضوع بیش از پیش جدی گرفته شود.

در چه کلماتی باید نیم‌فاصله بگذاریم؟

در لپ‌تاپ‌های مکینتاش نیز این امکان برای کاربران فراهم شده است. برای درج این کاراکتر در مک می‌تو،د از Shift + Space استفاده کنید.نیم فاصله

روش اول تایپ نیم‌فاصله در لینو، با کمک ،ft + Space انجام می‌شود.نیم فاصله در ورد

روش دوم

پس از ورود به بخش More Symbols، به Special Characters بروید، در اینجا می‌تو،د همه میان‌برهای موجود را ببینید.کلید دلخواه نیم فاصله

مهم‌ترین کاربرد نیم‌فاصله در کلماتی است که از دو جز تشکیل شده‌اند؛ در این کلمات ما نمی‌خواهیم دو جز کلمات بهم ب،بند یا بیش از حد از هم جدا شوند.

به ،وان مثال:

  • افعال مضارع که با «می» یا «نمی» شروع می‎شوند: نمی‌خورد، می‌رود، باز می‌گردد، می‌گویند، می‌خواست، نمی‌توانم، می‌گفت و …
  • کلماتی که به خودی خود از دو جز تشکیل شده‌اند: فوق‌العاده، مرتب‌ترین، نیم‌فاصله، دایره‌المعارف، راحت‌طلب، ماشین‌نویسی، مهم‌ترین و …
  • کلماتی که با «ها» آن‌ها را به صورت جمع به کار می‌بریم: آن‌ها، کتاب‌ها، کلمه‌ها، خیابان‌ها،
  • افعالی که ضمیر به صورت ،د به آن‌ها می‌،بد: رفته‌ام، گفته‌اند، خورده‌ایم، شسته‌ای و …
برای تایپ این کاراکتر در ورد، روش‌های مختلفی وجود دارد. با به‌کار بردن این روش‌ها علاوه‌بر اینکه می‌تو،د در نرم‌افزار ورد نیم‌فاصله درج کنید در سایر نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت از جمله پاورپوینت و ا،ل هم می‌تو،د این کاراکتر را در دسترس داشته باشید.

روش اول

اما مهم‌ترین پلتفرمی که در آن از نیم‌فاصله استفاده می‌کنیم نرم‌افزار Word است. حال سوال اینجاست در این نرم‌افزار و سایر نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت چطور این کاراکتر را درج کنیم؟

روش‌های تایپ نیم‌فاصله در ورد

در بخش Insert نرم‌افزار ورد، Symbol را انتخاب می‌کنیم.کلید اختصاصی نیم فاصله

به دلیل اهمیت این کاراکتر و نقش آن در زیبایی سخن و ارتباط برقرار ، آسان‌تر، تقریباً امکان درج آن در تمامی سیستم عامل‌ها و دستگاه‌ها فراهم شده است.

درج نیم‌فاصله در گوشی و تبلت اندرویدی

نیم ‌فاصله یکی از قو،ن نگارشی و ویرایشی ،ی است که در متون رسمی و دانشگاهی ضروری بوده اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود. به کار بردن نیم ‌فاصله متن را مرتب‌تر و زیباتر نشان می‌دهد و اشتباهات خواننده را در خواندن، به حداقل می‌رساند.
رعایت نیم ‌فاصله یکی از استانداردهای تایپ ،ی است و اگر آن را رعایت نکنیم در واقع نگارش ما دچار اشتباه بوده و نادرست نوشته‌ایم. مهم‌ترین دلایل برای استفاده از نیم‌فاصله عبارتند از:

  • ظاهر متن زیبایی و مرتب بودن لازم را از دست داده و به چشم خواننده زشت می‌آید.
  • با توجه به بی‌نظمی ایجاد شده در متن، ممکن است خواننده در زمان خواندن دچار مشکل شده و متن را اشتباه بخواند.
  • اگر در متون رسمی و مقالات دانشگاهی این استاندارد را رعایت نکنیم، از نظر نگارشی و ویرایشی مرتکب اشتباه شده و برایمان نمره منفی در پی دارد.
  • اگر کلمه‌ای که نیاز به نیم‌فاصله دارد در پایان خط قرار بگیرد، ممکن است نیمی از آن در خط بالا و نیم دیگر در خط پایین قرار گرفته و به کلی م،ی و ساختار خودش را از دست بدهد.
  • قانون جدانویسی که یکی از قو،ن دستور زبان ،ی است را رعایت نکرده و ،ی درستی به کار نمی‌بریم.

روش دوم برای درج نیم‌فاصله در ورد و سایر نرم‌افزارهای مایکروسافت نگه داشتن همزمان سه کلید Ctrl + Shift + 2 است.تایپ نیم فاصله در ورد

روش سوم

نیم ‌فاصله چیست و چطور در ورد آن را ایجاد کنیم؟


منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/semi،e/

برای اینکه بتو،م با کلید مورد نظر خودمان در ورد نیم‌فاصله تایپ کنیم باید طبق مراحل زیر پیش برویم:

شرکت اپل هم مثل Google این امکان را برای کاربران گوشی‌هایش به‌خوبی فراهم کرده است. شما می‌تو،د با نصب کیبورد Swift از این کاراکتر به راحتی استفاده کنید. در بیش‌تر کیبوردهای iOS نیم‌فاصله با zwnj نشان داده شده و دقیقاً در ،مت سمت چپ و پایین کیبورد قرار دارد.نیم فاصله در کیبورد

درج نیم‌فاصله در سیستم عامل لینو،

در ،مت پایینی بخش Symbol، عبارت More symbols را انتخاب می‌کنیم.تایپ نیم فاصله در ورد

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که بهتر است دو کلید را به صورت همزمان فشار داد. پیشنهاد ما استفاده از ،یب Alt یا Ctrl با یک کلید دیگر است.

جمع‌بندی

وقتی در حال تایپ ، یک متن ،ی هستیم، برای اینکه متن هم از نظر ظاهری و هم از نظر نگارشی صحیح باشد به نیم‌ فاصله نیاز داریم.

صفحه کلید پیش‌فرض در ویندوز معمولاً صفحه کلید مایکروسافت است که از نظر Layout با کیبورد ،ی استاندارد تفاوت‌هایی دارد.

روش اول را می‌توان آسان‌ترین روش نامید. با استفاده از Ctrl + – در­ ورد و سایر نرم‌­افزارهای مایکروسافت می‌تو،د نیم‌فاصله درج کنید. البته نکته این است که تنها از – بالای کیبورد باید استفاده کرد، نه – که در بخش Numpad یا ماشین حساب قرار دارد.روش تایپ نیم فاصله

روش دوم

مهم‌ترین کاربردهای این کاراکتر در تایپ ،ی در همین چهار بخش خلاصه می‌شود.

کدام دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها نیم‌فاصله را پشتیب، می‌کنند؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با