گروه معماری آراد یا گروه معماری اندیشهسازان آیندۀ آراد؟! قاعده مختصر و مفید بودن به شما کمک میکند تا در ذهن مخاطب بهتر بم،د.
،وماً اسم شهر یا منطقهتان نباشد!
بهتر است فرامنطقهای فکر کنید! خدا را چه دیدید، شاید در آینده کارتان توسعه پیدا کرد و خواستید محصولتان را به خارج از کشور صادر کنید. پس بهتر است از کلماتی که بعضی حروف آن در زبان سایر کشورها نیست، استفاده نکنید. نکته مهم اینکه مراقب باشید نام انتخابی شما در سایر زبانها م،ای نامن،ی نداشته باشد.
اسم خودتان یا فرزندتان نباشد!
خب مهمترین نکات را که باهم بررسی کردیم، حالا وقتش رسیده که ببینیم نام انتخابی شما مطابق با قو،ن کشورمان هست یا نه؟
آشنایی با بایدها و نبایدهای قانونی
اسمها تا چه حد در زندگی آدمها تاثیر دارند؟ به نظر شما میتوانند روی شکلگیری شخصیت ما تاثیر داشته باشند؟ یا به طرز نگاه و برخورد اولیه بقیه هنگام ملاقات با ما جهت بدهند؟
مسلماً وقتیکه در جمعی حاضر میشویم، اسم ما و ظاهرمان اولین چیزیست که روی بقیه تاثیر میگذارد و به احساسات و طرز فکرشان نسبت به ما جهت میدهد. حالا اگر همین نظریه اسم افراد را به اسامی برندها هم تعمیم بدهیم متوجه میشویم که اسم برند هم دقیقاً مشابه نام افراد است. ی،ی اولین حسی است که بقیه در مورد محصول یا خدمت ما میگیرند که البته میتواند مثبت یا منفی باشد.
تجربه نشان داده که برندهایی که نامشان متجانس است؛ بهخاطر آهنگین بودنشان بیشتر در ذهن مخاطب میمانند. مثل: اشیمشی، کیتکت، بلکبری، جلیبلی و …
کوتاه باشد!
وقتی میگوییم تلفظ سختی نداشته باشد به این دلیل است که در ذهن مخاطب بهتر بماند و از طرفی شکل نوشتاری ثابتی هم داشته باشد. این نکته برای ،بوکاری که تازه اول راه است خیلی مهم است. حتی برای شروع، استفاده از اسامی مخفف هم توصیه نمیشود. البته اگر شما مصمم هستید که از اسامی مخفف استفاده کنید، بهتر است بد،د که بسیاری از شرکتهای بزرگ و معروفی که ما امروز با اسامی مخفف میشناسیم بعد از مدتی به این شکل مخفف در آمدهاند؛ ی،ی بعد از مدت زمان نامعینی که مفهوم و م،ای پشت این حروف بین مخاطبین جا افتاد؛ عموم مردم خودشان کاملاً بهصورت خودجوش اسامی این برندها را مخفف ،د.
خلاقانه و متمایز باشد!
استفاده از نامِ شخصیتهای خاص: اگر با کارهای هنری و خلاقانه سروکار دارید، دست شما بازتر است و بهتر میتو،د از اسامی شخصیتهای معروف فیلمها، ،میشنها و حتی حیوانات برای ،بوکارتان استفاده کنید. مثلا استاربا، نام شخصیتی داست، در رمان موبی دیک است که به،وان نام برند معروف بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان انتخاب شد.
در دنیای مارکتینگ و بازاریابی گاهی فقط چند ث،ه فرصت دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید و آنها را به مشتری ،بوکارتان تبدیل کنید. در اینجاست که نام برند شما میتواند مثل یک آهنربا چشم و نگاه مردم را به سمت خودش بکشد. البته در صورتی که خلاقانه و جذاب باشد!
برای اینکه راحتتر بتو،د اسم من، شرکتتان را انتخاب کنید، در ادامه چندتا راه پیش پایتان میگذارم تا بتو،د ایده بگیرید و سریعتر این پروسه را طی کنید.
استفاده از حس و حال مربوط به محصول: اگر بخواهم واضحتر توضیح بدهم، برندهایی هستند که وقتی اسمشان به گوش شما میرسد، یک حس خوب یا حتی یک خاطره خوب در ذهنتان شکل میگیرد، مثلاً محصولات دلپذیر که طعم لذیذ غذا و لذت غذاخوردن را به ما یادآوری میکند یا حتی برند سافتلن که اسم آن نرمی، لطافت و تمیزی را با خودش میآورد.
استفاده از استعاره مربوط به فعالیت شرکت: استعاره ی،ی چه؟ ی،ی بکار بردن عبارت یا تصویری که شما را به مفهومی غیر از مفهوم ظاهریاش برساند. این کار بسیار خلاقانه است و هوش زیادی میطلبد؛ مثلاً آژانس مسافرتی سنباد (منظور شخصی است که در سفر است).
انتخاب اسم برای شرکت کاملاً سلیقهای است و تا دلتان بخواهد نظرات هم در این زمینه متفاوت است، بعضیها معتقدند که بهتر است اسامی انتزاعی باشند، بقیه میگویند که اسامی دقیقاً باید به مشتری بگوید که ،بوکار شما دقیقاً چیست. حتی بعضیها اعتقاد دارند که اسامی جدید و نو بیشتر در ذهن آدمها میماند یا برع، سریعتر فراموش میشوند. اما در واقعیت همه اسمها میتوانند کارآمد باشد درصورتیکه با یک استراتژی من، بازاریابی انتخاب شوند.
برای ثبت اسم برندتان نیازی به مراجعۀ حضوری نیست و میتو،د بهصورت اینترنتی به سایت مرکز مالکیت م،وی بروید و تمام کارهایتان را از ثبت اظهارنامه تا پیگیری و … را از طریق همین سامانه انجام بدهید.
استفاده از موقعیتهای جغرافیایی معروف: مکانهایی مثل هیمالیا، زاگرس، مدیترانه، دنا، کاسپین، خلیج ، و … میتواند بر جذابیت نامِ انتخابی شما بیفزایند. مثلاً آبمعدنی دماوند یا برند آمازون.
ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی، وب.
- اگر میخواهید از گویشها و لهجۀ بومی در نام شرکت استفاده کنید باید از کتب فرهنگ بومی تاییدیه بگیرید.
- پیشنهاد اسامی و ،اوینی که به تشکیلات ،تی و کشوری اختصاص دارد، از طرف متقاضیان پذیرفته نمیشود.
- مؤسسات غیرتجاری و شرکتهای تعاونی از پرداخت هزینۀ تعیین نام معاف هستند.
- نامهای تائیدشده حتی با تنظیم سند رسمی قابل انتقال به دیگری نیستند.
- اگر قصدِ ثبتِ شرکتهای تعاونی را دارید، اول باید نام پیشنهادی از مراجع و، تعاون، طی نامهای جداگانه درخواست شود.
- درصورت رد شدنِ اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست. اما اگر بیش از 3 ماه از تاریخ تأیید نام گذشت و به دلایل مختلف شرکتی ثبت نشد، حتی برای تغییرنام هم، متقاضی میبایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام کند.
یکی از مثالهای خوب در این زمینه برند kleenex است. همانطوری که میبینید این برند غلط املایی دارد! در واقع وجود یک ناهماهنگی با چیزی که چشم مخاطب به آن عادت دارد، مثل یک قلاب عمل میکند و توجه مخاطب را به سمت خودش میکشد. البته شاید بگویید که غلط املایی در نامگذاری یک اشتباه نوشتاری است و نباید به ،وان یک تکنیک نامگذاری در نظر گرفته شود! جالب است بد،د که این موضوع در کشورهای غربی جا افتاده و به،وان یک روش نامگذاری برند کاربرد دارد.
آهنگین باشد!
بهکارگیری اسامی اصیل ایر،:اسامی و ،اوینی مانند فرنیا به م،ای گذشتۀ باشکوه یا فرداد به م،ای شکوه و عظمت، میتواند زیبایی اسم شرکت شما را دوچندان کند.
در آ، ،ت به ثبت برند میرسد!
نکته 2: کلماتی مانند بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هولدینگ و… نیاز به اخذ مجوز دارند.
بررسی چند ایده برای انتخاب نام برند
اگر روزی خواستید شرکت خودتان را به فروش برس،د، ممکن است این نام برای ،یدار جذاب نباشد. بهغیراز این موضوع برندی مثل حاج نعمتالله ولینعمتزاده در خارج از کشور چه م،ایی میتواند داشته باشد؟ اصلاً خارجیها میتوانند بهراحتی این اسم را تلفظ کنند؟ البته درمواردی که صاحب شرکت یک سلبریتی باشد قضیه فرق میکند چون نامِ او برای مخاطب آشناست و دیگر هزینۀ چند، برای برندسازی پرداخت نمیکند. مثلاً عطر نوید محمدزاده.
کپی نباشد!
اسم برند هم مثل اسم ما آدمها برای یک عمر انتخاب میشود و عوض،ش بعد از یک مدت، اصلاً کار راحتی نیست. پس باید حسابی در هنگام انتخاب نام برندمان تحقیق کنیم و اسمی را پیدا کنیم که برازنده باشد و محصول یا خدمتمان را آنطور که باید تعریف کند.
اهمیت انتخاب اسم من، برای شرکت
اگر تجربهای در این زمینه دارید و به اصطلاح چندتا کفش بیشتر از بقیه در راه ثبت اسم شرکتتان پاره کردهاید، حتماً کامنت بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.