شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان؛ لازمه فروش هوشمندانه



راهنمای مطالعه

انواع مشتری در باشگاه مشتریان را می‌توان بر اساس ویژگی‌های ارزش مشتری، رفتار ،ید، نیازها و علایق، سفر مشتری، رفتار آنلاین، داده‌های جمعیتی، روان‌شناختی و جغرافیایی، شناسایی کرد. شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان به ما کمک می‌کند نیازهای مخاطبان خود را بهتر بشناسیم، بر اساس آن نیازها، بازخورد بهتری به آن‌ها نشان دهیم و هوشمندانه‌تر نیازشان را برطرف کنیم. در ادامه این مقاله انواع مشتریان را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که شما هم مایل به شناخت مشتریان مختلف هستید و می‌خواهید باشگاه مشتریان ،ب و کار خود را بهتر مدیریت کنید، این مقاله برایتان مفید و آگاهی‌بخش خواهد بود.

1. انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس ارزش مشتری

بر اساس ارزش مشتری می‌توان انواع مشتری در باشگاه مشتریان را به سه دسته «مشتری با ارزش بالا»، «مشتری با ارزش متوسط» و «مشتری با ارزش پایین» ت،یم‌بندی کرد. مشتریان با ارزش بالا افرادی هستند که مکرر ،یدهای با ارزش بالا انجام می‌دهند. مشتریان با ارزش متوسط، کمتر ،ید می‌کنند و ارزش ،یدهایشان هم متوسط است. با این حساب مشتری با ارزش پایین، ،ی است که به‌ندرت از شما ،ید می‌کند.

رفتار ،ید مشتریرفتار ،ید مشتری

2. انواع مشتریان بر اساس رفتار ،ید

بر اساس رفتار ،ید می‌توان مشتریان را به چهار دسته «وفادار»، «بالقوه»، «فعال» و «غیرفعال» ت،یم کرد. مشتریان وفادار، ،، هستند که مکرر از شما ،ید می‌کنند. مشتریان بالقوه، ،، هستند که به محصولات شما علاقه دارند؛ ولی تاکنون ،ید نکرده‌اند. مشتریان فعال، به‌تازگی از شما ،ید کرده‌اند و به طور مدام با برندتان در ارتباطند. مشتریان غیرفعال، مدتی است که ،یدی نکرده‌اند و تعاملشان هم با برند شما کمتر از قبل شده است.

3. انواع مشتری بر اساس نیازها و علایق

بر اساس نیازها و علایق می‌توان مشتریان را به سه دسته ت،یم کرد: «مشتریان علاقه‎‌مند یا نیازمند به محصولات خاص»، «افرادی که به تخفیف علاقه‌مندند» و «مشتری، که نیازهای خاص دارند و راهکارهای ویژه را جستجو می‌کنندشناسایی انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس نیازها و علایق باعث می‌شود که بفهمیم هر مشتری واقعاً چه می‌خواهد و بتو،م به بهترین شکل، نیازش را برآورده کنیم.

4. سفر مشتری؛ یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی مشتریان

اگر بخواهیم بر اساس سفر مشتری، باشگاه مشتریانمان را سامان‌دهی کنیم، باید بد،م که بر این اساس، چهار دسته مشتری داریم:

  • مشتریان جدید (این افراد به‌تازگی با بیزینس یا فروشگاه شما آشنا شده‌اند)
  • مشتریان در مرحله ارزیابی (این افراد دارند محصولات یا خدمات شما را ارزیابی می‌کنند)
  • مشتریان تصمیم‌گیرنده (این دسته از مشتریان به مرحله تصمیم‌گیری برای ،ید رسیده‌اند)
  • مشتریان پس از ،ید (این افراد، ،یدشان را انجام داده‌اند؛ ولی نباید از سوی ،ب و کار به دست فراموشی سپرده شوند)

مشتری آنلاین چگونه ،ید میکندمشتری آنلاین چگونه ،ید میکند

5. انواع مشتری بر اساس رفتار آنلاین

یکی سری از انواع مشتریان، «بازدیدکنندگان وب‌سایت» هستند؛ همان‌هایی که به صورت منظم و پیوسته از سایتمان بازدید می‌کنند. یک سری دیگری از مشتریان ،ب و کارمان، در رسانه‌های اجتماعی ما را دنبال می‌کنند و به آن‌ها «کاربران سوشال مدیا یا رسانه‌های اجتماعی» می‌گوییم. «مخاطبان ایمیلی» هم دسته دیگری از مشتریان ،ب و کار ما به شمار می‌روند.

6. داده‌های جمعیتی؛ یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی مشتری در باشگاه مشتریان

سن، ،ت، درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، شغل و معیارهایی از این دست، داده‌های جمعیتی محسوب می‌شوند و ابزارهای من،ی برای دسته‌بندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان ،ب و کار به شمار می‌روند. این دسته‌بندی به شما کمک می‌کند که هر محصولی را به هر مشتری و مخاطبی پیشنهاد ندهید و پیشنهادهای خود را با دقت و به افراد من، ارائه دهید. همین کار ساده باعث افزایش اعتباری و هوشمندی ،ب و کار شما نزد مشتریان می‌شود.

7. انواع مشتری در باشگاه مشتریان بر اساس خصوصیات روان‌شناختی

شخصیت افراد، منش و شیوه برخورد، علایق و سبک زندگی‌شان، معیارهای روان‌شناختی برای دسته‌بندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان هستند و لازم است که هنگام ارتباط با آن‌ها، تماس گرفتن و ارسال پیامک برایشان به این نکات روان‌شناختی توجه کنیم. بدون توجه به این نکات، بعید است به اه،ی که مد نظر داریم، دست یابیم.

8. انواع مشتریان بر اساس داده‌های جغرافیایی

محل زندگی، آب و هوا و سایر عوامل جغرافیایی هم عواملی هستند که در هنگام دسته‌بندی مشتریان ،ب و کارمان بهتر است مد نظر قرار دهیم تا بتو،م ارتباط هوشمندانه‌تری با مشتریان خود بگیریم و انرژی تیم فروش خود را آگاهانه مصرف کنیم. اگر در هنگام دسته‌بندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان، این فاکتور را مد نظر قرار ندهیم، ممکن است محصولات مرتبط با هوای سرد را به مشتری، پیشنهاددهیم که در مناطقی با روزهای گرم فراوان زندگی می‌کنند و روزهای زمست،‌شان هم معتدل است.

ذخیره اطلاعات مشتریان؛ گامی ضروری برای شناخت انواع مشتری در باشگاه مشتریان

دراینمقالهدرموردانواعمشتریدرباشگاهمشتریانصحبتکردیم. نکته‌ای که باید قبل از دسته‌بندی انواع مشتریان، راهکاری برایش بیندیشیم، ذخیره ، اطلاعات تماس مشتریان مثل شماره تماس و ایمیل به همراه نام و نام خانوادگی است. اگر اطلاعات مشتریان خود را نداشته باشیم، چگونه‌ می‌خواهیم با آن‌ها ارتباط بگیریم، نیازهایشان را تشخیص دهیم و به نیازشان پاسخ دهیم؟

یکی از راهکارهای ارزان، سریع و راحت برای ذخیره اطلاعات مشتریان در فروشگاه‌های حضوری، استفاده از دستگاه کارت خوان سیار لمسی است. این دستگاه کارتخوان، کارهای مربوط به پرداخت را برای شما آسان می‌کند و امکان ذخیره شماره مشتریان را هم دارد.

استفاده از این دستگاه، بسیار آسان است و در صورت ،ید آن، کارشناسان مجموعه فراز اس ام اس، به صورت رایگان شیوه استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهند و کلیه پرسش‌های شما در مورد استفاده از این دستگاه را هم پاسخ می‌گویند. در صورت تمایل به ،ب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه یا ثبت سفارش ،ید آن، کافی است به صفحه ،ید دستگاه کارتخوان سیار لمسی مراجعه کنید.

در صورتی که پرسشی در مورد انواع مشتریان دارید یا دیدگاهی دارید که می‌تواند نکات این مقاله را بهتر و کامل‌تر کند، می‌تو،د نظر یا پرسش خود را در بخش دیدگاها (زیر همین مقاله) با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.


منبع: https://farazsms.com/types-of-customers-in-a-customer-club/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با