به عبارت دیگر بیزینس مدل بخشی از استراتژی کلی ،بوکار شماست. برخی از مدلهای ،بوکار فراتر از زمینههای اقتصادی هستند و شامل تبادل ارزش در شرایط اجتماعی یا فرهنگی میشوند؛ مانند تاثیر نامحسوسی که محصولات بعضی برندها بر جامعه یا یک صنعت خاص میگذارند. فرآیند ایجاد و تغییر یک مدل ،بوکار اغلب تحت ،وان «نوآوری بیزینس مدل» نامیده میشود.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن؛ طرحریزی در مقابل اجرای طرح

نوآوری چیزی فراتر از محصولات یا فناوریهایی است که شما میسازید. شیوهای که ،بوکار خود را اداره میکنید، عامل مهمی در منحصربهفرد بودن برند شما در بازار شلوغ است.با بیزینس پلن میتو،د مزیت رقابتی ایجاد کنید. در واقع این طرح نشان میدهد که چرا پیشنهاد شما بهترین گزینه برای مشتریان است. همچنین بیزینس مدل نشان میدهد که چگونه ،بوکارتان در طول زمان رشد خواهد کرد. بهطور خلاصه، مزایای تدوین بیزینس مدل عبارتند از:
- مشخص ، مزیت رقابتی
- امکان برنامهریزی برای توسعه ،بوکار
- فراهم نمودن پایداری مالی در شرایط بد اقتصادی
- احتمال بالاتر برای جذب سرمایهگذار با بیزینس مدل
به زبان دیگر، یک مدل ،بوکار به،وان پایه در نظر گرفته شده و معمولا در واکنش به تغییرات کوتاهمدت مجددا بازبینی نمیشود. برای مثال، بعد از اجرای کمپینهای بازاریابی ارسال پیامک انبوه نیازی به بازبینی پلن ،بوکار ندارید. درحالیکه بیزینس پلنها براساس تغییرات در اقتصاد یا بازار بهروزرس، میشوند.
تدوین بیزینس مدل چه اهمیتی دارد؟
بیزینس مدل و بیزینس پلن هر دو اجزای استراتژی کلی ،بوکار شما هستند؛ اما بین این دو تفاوتهای کلیدی وجود دارد. یک مدل ،بوکار یا بیزینس مدل فرضیه شما را در مورد اینکه چگونه ،بوکارتان درآمد ایجاد میکند و به سودآوری میرسد، ارائه میکند و شامل یک نمای کلی از آنچه ارائه میدهید و ،ی که هستید، خواهد بود. اما بیزینس پلن در سطحی پایینتر قرار میگیرد. این مدل نشان میدهد که چگونه باید مدل ،بوکار را اجرا کنید. بیزینس پلن شامل ویژگیهایی مانند روشهای عملیاتی، تجربه و ساختار تیم مدیریت، نقاط عطفی که باید در یک ج، زم، مشخص به آنها رسید و پیشبینیهای جامع مالی است.
قبل از اینکه به جایگاه استفاده از سامانه ارسال پیامک در مدل ،بوکار بپردازیم، بهتر است با این عبارت بیشتر آشنا شوید. ابتداییترین تعریف مدل ،بوکار این است که مشخص میکند چگونه یک شرکت ارزشی را ایجاد، ارائه و مشتری را جذب خواهد کرد. در واقع یک بیزینس مدل به سؤالات اساسی در مورد عملکرد یک ،بوکار پاسخ میدهد؛ از شناسایی مشکلی که میخواهید حل کنید و بازاری که در آن فعالیت خواهید داشت تا میزان سرمایهگذاری موردنیاز، نحوه درآمدزایی و محصولاتی که ارائه میدهید. قیمتگذاری بر کالا یا خدمات ارائه شده و هزینهها برای تامین محصولات دو اهرمی هستند که بر سودآوری در یک مدل ،بوکار تاثیر میگذارند.
در شروع یک ،بوکار مزیت رقابتی شما ممکن است به سادگی استفاده از یک وب سرویس باشد. به یاد داشته باشید که ارزشها به مرور زمان با شناخت هر چه بیشتر مشتری خلق میشوند و توسعه مییایند.
طراحی بیزینس پلن باتوجهبه مدل ،ب و کار
قاعدتا هر نوع ،بوکاری باید بیزینس مدل خاصی را طراحی و تدوین کند. بر این اساس، مدلهای ،بوکار متنوعی وجود دارد. هر کدام از این مدلها در نحوه ارتباط با مشتری، میزان فروش و ،ب درآمد و مابقی جزئیات متفاوت هستند. برخی از انواع بیزینس مدلهای کاربردی عبارتند از:
- مدل تولیدکننده: بیزینس مدلی که تولیدکنندگان از مواد اولیه محصولاتی را تولید میکنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش میرسانند.
- مدل توزیعکننده: این بیزینس مدل برای تعریف اتصال و ارتباط تولیدکننده به ،یدار (عموم مردم یا ،دهفروشان) است.
- مدل ،دهفروشی: مربوط به بیزینسهایی است که محصولاتی را ،یداری و عرضه میکنند. (مانند آمازون و والمارت)
- مدل اعطای حق امتیاز: زم، که یک برند موفق دستورالعمل راهاندازی ،بوکار خود را به ازای مبلغی میفروشد.
- مدل آجر و ملات: بیزینس مدلی که برای مشاغل سنتی کاربرد دارد. در این مدل، فروشنده با ،یدار بهطور فیزیکی در دفتر یا فروشگاهی ارتباط دارد.
- مدل تجارت الکترونیک: تمرکز این مدل بر فروش محصولات بهصورت الکترونیک است. بنابراین آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از پرسشهای سادهای مانند اینکه چگونه لینک اینستاگرام خود را برای دیگران بفرستیم در ترسیم این مدل اهمیت دارد.
- مدل آجر و کلیک: بیزینس مدلی که ،یب دو مورد فوق بوده و مخصوص شرکتهایی است که هم فروش حضوری و هم آنلاین دارند.
- مدل نیکل و دیم: برای عرضه محصولات بسیار مقرونبهصرفه بهکار میرود و تاکید این بیزینس مدل بر کاهش هزینهها و ارائه محصولات با کمترین قیمت نسبت به رقباست.
عاقبت هر مسیری که بدون نقشه راه از قبل فکر شدهای طی شود، جز بیراهه نیست. فضای ،بوکار هم از این قاعده مستثنی نیست و بر این اساس، استفاده از بیزینس مدل اهمیت بسیاری دارد. به زبان ساده بیزینس مدل یا مدل ،بوکار به استراتژی سودآوری یک شرکت اشاره دارد و در واقع همان نقشه راهی است که برای پیشرفت برندتان به آن نیاز دارید. بیزینس مدلها هم برای ،بوکارهای جدید و درحال رشد و هم برای برندهای شناخته شده ضروری هستند. در این مقاله هر آنچه را که باید درباره بیزینس مدل بد،د، در اختیار شما قرار میدهیم. از شما دعوت میکنیم تا انتها همراه ما باشید.
بیزینس مدل؛ نحوه ایجاد ارزش و عرضه آن به مخاطبان
علاوهبر موارد فوق، مدلهای دیگری مانند مدل اشتراکی، مدل تبلیغاتی، مدل بازارهای آنلاین، دراپشیپینگ، منبعیابی گروهی، دسترسی بالا، دسترسی اندک و فریمیوم از جمله بیزینس مدلهای پرطرفدار و کاربردی هستند.
چگونه بهترین بیزینس مدل را انتخاب کنیم؟
امتیاز دهید