ایدههای شروع ،بوکار جدید یا تغییر در استراتژی، در مرحله اول یک ایده خام هستند که باید از ابعاد مختلفی بررسی شوند. برای بررسی یک ایده جدید، فقط به یک بوم ،بوکار نیاز دارید. این بوم از 9 بخش تشکیل شده که هر بخش با اطلاعات خاصی پر میشود. سپس میتوان بررسی کرد که این ایده چه میزان سودآوری خواهد داشت. در حقیقت بوم ،بوکار، تابلو راهنما برای دستیابی به موفقیت است.
برای آشنایی بیشتر با این بوم و طراحی آن، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.
بوم مدل ،بوکار؛ الگویی برای تدوین یک استراتژی جدید
بوم ،ب و کار یا Business Model Canvas، الگویی برای تدوین ،بوکار جدید یا ثبت مدل ،بوکار فعلی است. این بوم در حقیقت یک نمودار تصویری است که از بخشهای متنوعی از جمله گزارههای ارزش، زیرساخت، مشتریان یا امور مالی مربوط به یک شرکت تشکیل شده است. البته بوم ،بوکار 9 بخش اصلی دارد تا کلیه فرایندهای یک سازمان پوشش داده شود.
این بوم به شما کمک میکند تا فعالیتها را هماهنگتر مدیریت کنید و اگر قرار است استراتژی خود را تغییر دهید، ریسکها مدیریت خواهند شد. حتی اگر از سامانه پیامکی استفاده میکنید، این پنل باید در بخش ارتباط با مشتری در بوم ،ب و کار قرار گیرد.
چگونه بوم ،بوکار بسازیم؟ از فعالیتهای کلیدی تا رخدادهای مالی
برای ساخت بوم مدل ،ب و کار، ابتدا باید بد،م این بوم از چه بخشهایی تشکیل شده و هر بخش باید با چه اطلاعاتی پر شود. بوم مدل ،ب و کار شرکت های بزرگ و کوچک از نظر ساختار ی،ان است، اما اطلاعاتی که در بوم قرار میگیرند متفاوت خواهد بود. در ادامه کلیه بخشهای این بوم را بررسی میکنیم تا شما بهراحتی بخش ارزش پیشنهادی در بوم ،ب و کار یا ارتباط با مشتری در بوم ،ب و کار را تکمیل کنید. برای مثال اگر قصد دارید استراتژی را تغییر دهید و به سراغ استفاده از اس ام اس بمبر بروید، این راهکار به،وان یک نوآوری برای ارتباط با مشتریان مح،ه میشود.
فعالیتهای کلیدی؛ اولین بخشی که باید در بوم ،ب و کار طراحی شود
مهمترین فعالیتها در اجرای ارزش پیشنهادی یک شرکت، فعالیتهای کلیدی است. برای مثال شرکت خودکار بیک را تصور کنید که قصد طراحی یک چرخه تامین متفاوت برای کاهش هزینهها را دارد. این فعالیت در بوم مدل ،ب و کار یک شرکت معروف، به،وان یک فعالیت کلیدی شناخته میشود. یا اگر شرکتی قصد استفاده از افزونه پیامک ووکامرس بهصورت اختصاصی را دارد، این اقدام یک فعالیت کلیدی محسوب میشود.
منابع کلیدی؛ بهمنظور ساخت ارزش برای مشتریان
منابع کلیدی یک دارایی برای شرکت در نظر گفته میشوند که برای حفظ و ادامه فعالیت ،بوکار ضروری هستند. منابع کلیدی شامل نیروی انس،، مالی، فیزیکی و فکری میشوند. از جمله منابع فیزیکی میتوان به ملکها و تعداد ماشینهای شرکت اشاره کرد. منابع فکری نیز شامل حق ثبتها، خط ابری، حق اختراعها و پایگاههای داده میشوند. منابع انس، و مالی هویت مشخصی دارند که نقش آنها در شرکت و بوم ،بوکار بسیار پررنگ است.
طراحی شبکه شرکا؛ برای کاهش ریسکها
شبکه شرکا برای زم، اهمیت دارد که شرکتی قصد انجام سرمایهگذاری مش، را داشته باشد. در این زمان برای کاهش ریسک در مدل ،بوکار، 2 یا چند سازمان بخشی از هزینه را پرداخت میکنند و سرمایه گذاری بهصورت مش، انجام میشود. طراحی شبکه شرکا در بوم ،بوکار، اقدامی برای ایجاد اتحاد بین رقبا است.
ارزش پیشنهادی؛ سنجش میزان کمی هزینه و تجربه کلی مشتری
این مفهوم شامل ارائه مزایایی است که نیازهای اصلی مشتریان را برطرف میکند و آنها را ترغیب به انتخاب خدمات شما میکند. در بوم ،ب و کار فروشگاه اینترنتی یا شرکتهای بزرگ و استارت آپی، طراحی ارزش پیشنهادی باید تجربه کلی مشتری را بهبود و در عین حال هزینههای اضافی را کاهش دهد.
استفاده از بوم ،ب و کار خام به شما این امکان را میدهد تا بهصورت شفاف و منظم ارزش پیشنهادی خود را طراحی و تحلیل کنید. همچنین، بوم ،ب و کار آماده سرعت دستیابی به اه، را در شرکتهای استارت آپی یا معمولی افزایش میدهد. اگر در مورد شرکتهای استارت آپی و استارت آپ چیست نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، مطالعه مقاله «استارت آپ چیست» برای شما مفید خواهد بود.
مشتریان؛ مهمترین بخش در طراحی بوم ،بوکار
مشتریان قلب تپنده هر ،بوکاری هستند و در طراحی بوم ،بوکار، بخش مشتریان اهمیت ویژهای دارد. در مدل بوم ،ب و کار، این بخش به شناسایی دقیق گروههای مختلف مشتریان و نیازهای آنها اختصاص یافته است.
شناخت مشتریان به شما کمک میکند تا ارزشهای پیشنهادی خود را بهطوردقیقتری تنظیم کنید و استراتژیهای بازاریابی موثرتری داشته باشید. استفاده از نمونه بوم ،ب و کار تکمیل شده میتواند به شما نشان دهد که چگونه این بخشها در عمل پیادهسازی میشوند. همچنین در نظر گرفتن نکات دیگری از جمله طول عمر مشتری نیز برای طراحی این بوم مفید خواهد بود که در مقاله «clv چیست» به بررسی کامل این موضوع پرداختهایم.
نمونه بوم آماده ،بوکار؛ تشکیل شده از 9 بخش کلیدی
بوم مدل ،ب و کار ابزاری کارآمد است که از 9 بخش کلیدی تشکیل شده و برای تجسم، طراحی و تحلیل استراتژیهای ،ب و کار استفاده میشود. این بخشها شامل ارزش پیشنهادی، بخشهای مشتری، کانالها، ارتباط با مشتری، جریانهای درآمد، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، شرکای کلیدی و ساختار هزینهها میباشد. استفاده از نمونه بوم ،ب و کار تکمیل شده به شما کمک میکند تا با نحوه پر ، هر یک از این بخشها آشنا شوید و یک دید جامع از ساختار ،ب و کار خود داشته باشید.
طراحی بوم ،بوکار قبل از اقدام به تغییر استراتژی ضروری است
بوم ،ب و کار به شما امکان میدهد تا همه جنبههای مختلف ،بوکارتان را بهصورت منسجم و در یک چارچوب بصری موردبررسی قرار دهید. با استفاده از بوم مدل ،ب و کار، میتو،د شناخت دقیقی از عوامل کلیدی مانند مشتریان، منابع کلیدی، جریانهای درآمدی و دیگر بخشها به دست آورید و اطمینان حاصل کنید که هیچ جزئیاتی از نظر دور نمیماند.
استفاده از بوم ،بوکار به شما کمک میکند تا همه تاثیرهای تغییر استراتژی را درک کرده و تصمیمگیریهای آگاهانهتری انجام دهید. این بوم به،وان یک نقشه راه، کلیه فعالیتهای اصلی ،بوکار شما را شفافتر خواهد کرد. در این مقاله به بررسی بوم ،ب و کار و نحوه طراحی آن پرداختیم. البته در مجله فراز اس ام اس مطالب دیگری در مورد متن تبلیغ کفش یا سایر ،بوکارها نیز در نظر گرفتهایم.
منبع: https://farazsms.com/business-model-canvas/