در این مقاله ما در مورد بازاریابی درونگرا و نقش آن در جذب مشتریان صحبت کردیم. معمولا اینباند مارکتینگ برای بسیاری از ،بوکارها نتایج فوقالعاده درخش، به همراه دارد و شما میتو،د به کمک اصول Inbound Marketing، به رشد قابلتوجهی دست پیدا کنید. نکته مهم در استفاده از اصول و تکنیکهای بازاریابی جاذبهای این است که بتو،د بهدرستی از اصول این نوع بازاریابی کمک بگیرید.
تبدیل (Convert)؛ افزایش ارتباط با مشتری پس از جذب او
بازاریابی اینباند یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای ارزشمند است که با نیاز مخاطبان هدف شما هماهنگ بوده و الهامبخش روابط بلندمدت با مشتری خواهد بود. از مزایای روش بازاریابی جاذبهای، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
مقرونبهصرفه
ارتباط ماندگارتر نسبت به بازاریابی برونگرا
دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید
نتیجه سریعتر از بازاریابی برونگرا
ایجاد اعتبار و آگاهی از برند
آشنایی با مراحل سفر مشتری در Inbound Marketing
نظر شما در مورد بازاریابی درونگرا چیست؟ آیا تا به حال از این نوع بازاریابی برای ،بوکار خود بهره گرفتهاید؟ تجربیات و نتایج خود را از استفاده از اینباند مارکتینگ برای ما بنویسید.
نهایی ، (Close)؛ گام سوم مشتری در فرآیند بازاریابی درونگرا
بعد از اینکه که شما بازدیدکنندگان سایت یا ،بوکار خود را جذب کردید، قدم بعدی تبدیل آنها به دنبالکننده (lead) است. بهطورمثال میتو،د با ارسال پیامک به افرادی که قبلا به برند یا محصول/خدمت شما علاقه نشان دادهاند این ارتباط را قویتر کنید و آنها را از تخفیفها یا آموزش رایگان و هر خدمات دیگری آگاه سازید.
بازاریابی درونگرا بهطورکامل مشتری محور است. در این روش همه اطلاعاتی که مصرفکنندگان برای یک تصمیمگیری درست نیاز دارند از سوی شما در دسترس آنها قرار میگیرد. این فرآیند در 4 مرحله از سوی مشتری طی میشود که شامل موارد زیر است:
مرحله جذب (Attract)؛ اولین قدم برای معرفی محصول و ،بوکار
با انتشار محتوای درست و موردنیاز کاربر در زمان و مکان من،، میتو،د او را با ،بوکار خود آشنا کنید. به،وان مثال شما با انتشار یک متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس به همراه تصویری من، در صفحه سوشال برندتان و استفاده از هشتگهای درست و ترند، میتو،د مرحله جذب مخاطب را بهخوبی انجام دهید.
به،وان مثال وقتی شما از سامانه پیامک تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و ارتباطی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید، در واقع روشهایی از بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing را به کار بردهاید. اما زم، که مخاطب شما، به دنبال یکی از سوالها و نیازهای خود، در یکی از شبکههای اجتماعی جستجو میکند و به شما میرسد؛ این نوعی بازاریابی جاذبهای یا ربایشی محسوب خواهد شد.
اصطلاح بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing نخستین بار در سال ۲۰۰۵ توسط برایان هالیگان (بنیانگذار و مدیرعامل سایت HubS،) به کار برده شد. بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی از مهمترین مباحث مارکتینگ مطرح شده در سالهای اخیر به شمار میآید. بازاریابی درونگرا، ارتباطی که مشتریان به دنبال آن هستند را شکل میدهد و مشکلات واقعی مشتریان را حل میکند. ما در این مقاله، به شرح کاملی از بازاریابی درونگرا و نقش آن در جذب مشتریان پرداختهایم. چنانچه میخواهید در جذب مشتریان ،بوکار خود عملکردی متفاوت داشته باشید، نکات ذکر شده در این متن به شما عزیزان کمک خواهد کرد.
بازاریابی درونگرا چیست؟ نوعی استراتژی جدید در مارکتینگ برای جذب مشتریان
در بازاریابی درونگرا، ارتباط بین مخاطب و ،بوکار از سمت مخاطب آغاز میشود. در واقع در فرآیند Inbound Marketing مشتری است که به سمت برند میرود و با آن آشنا میشود. به عبارتی بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل به مشتری است. بهطورکلی اگر مجموعه فعالیتهای شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا یا جاذبهای خواهد بود.
به،وان مثال یکی از راههای ارتباط با مشتری استفاده از پنل پیامک است. راه حل استفاده از این روش بهاینصورت است که در هنگام ،ید، شماره تماس او در سایت شما ثبت میشود. بدین ترتیب اگر خط کاری شما ایرانسل یا همراه اول باشد، برای پیدا ، شماره مشتریان قبلی، نیازی به گرفتن پرینت خط ایرانسل و همراه اول نخواهید داشت. با بانک اطلاعاتی که پنل پیامکی در اختیار شما قرار میدهد بعد از ،ید میتو،د به مشتری پیامک ارسال کنید. حتی از طریق پنلهای اس ام اس میتو،د پیامک زماندار تنظیم کنید که بعد از گذشت 1 ماه از ،ید پیشنهاد تخفیف را بهمنظور جلب توجه، برای مشتری ارسال کنید.
مزایای اینباند مارکتینگ؛ روشی موثر بر افزایش تمرکز بر جذب مشتری و وفاداری آن
اگر به مخاطب درست در مکان درست دسترسی داشته باشید، ترافیک باکیفیت و هدفمندی را میتو،د به سمت وبسایت خود هدایت کنید. همچنین با تمرکز روی استراتژی بازاریابی درونگرا میتو،د به این نوع مخاطبان دسترسی پیدا کرده و برای دستیابی به اه، بازاریابی دیجیتال خود، مشتریان هدف را جذب کنید.
آ،ین مرحله از inbound marketing که بیشتر صاحبان ،بوکار آن را فراموش میکنند جلب رضایت و خوشحال ، مشتری است. خوشحال ، مشتری پس از ،ید، یک نتیجه بزرگ دارد که آن هم تبدیل شدن مشتری به یک دوست و طرفدار است. در این مرحله وفاداری مشتری افزایش مییابد و احتمالا دوباره از شما ،ید میکند. همچنین شما را به دیگران نیز معرفی میکند.
هر چه بیشتر با بازدیدکننده وبسایت و صفحه سوشال خود ارتباط بگیرید، از دغدغهها و نیازهای او بیشتر با خبر میشوید. در نتیجه میتو،د محصولات و خدمات بهتر و پرکاربردتری تولید کرده و در اختیار او بگذارید.
اولین مرحله در بازاریابی درونگرا مرحله جذب است. در این مرحله شما به،وان صاحب ،بوکار باید پاسخ سوالات زیر را بد،د:
چگونه میتو،م به افراد برای پیدا ، راحتتر وبسایت خود در اینترنت کمک کنیم؟
آیا به اندازه کافی از کلمات کلیدی در مطالب تولیدی استفاده کردهایم؟
از بر،بهای مرتبط (تگ) استفاده کردهایم؟
آیا مطالب منتشر شده از برند من برای تبلیغات بهاندازه کافی برای مخاطب جذاب است؟
در مرحله سوم Inbound Marketing سعی بر این است که با روشهای مختلف لیدهای خود را برای ،ید آماده کنید. راه بهینه برای جذب مشتری این است که از بین سرنخهای فروش، افرادی که علاقهمندتر هستند و برای ،ید آمادهاند را شناسایی کنید. به،وان مثال میتو،د آن دسته از افرادی که ایمیل شما را باز و مطالعه میکنند، پیدا کرده و با آنها ارتباط بیشتری بگیرید و روی آنها سرمایهگذاری کنید. به،وان مثال میتو،د با ارسال متن تبلیغاتی برای جذب مشتری در قالب یک ایمیل یا اس ام اس تبلیغاتی، آنها را ترغیب کنید که به سایت شما مراجعه کنند تا از تخفیفها و جشنوارهها مطلع شوند.