استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ راهنمای اقیانوس آبی و قرمز در کسب و کار - پنل اس ام اس - سامانه پیامکی
انتشار: مرداد 28، 1403
بروزرسانی: 24 خرداد 1404

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ راهنمای اقیانوس آبی و قرمز در کسب و کار - پنل اس ام اس - سامانه پیامکی


استراتژی اقیانوس آبی چیست - بررسی در وبلاگ فراز اس ام اس
راهنمای مطالعه

آیا تا به حال فکر کرده اید که به جای حضور در بازار و دنیای پر رقابت ،ب وکارهای مختلف، سراغ بازاری منحصر به فرد و بدون رقابت بروید؟ استراتژی اقیانوس آبی دقیقا همین کار را برای شما انجام می دهد. در رویکرد اقیانوس آبی، شما با استفاده از محصولات و ارزش های نوآورانه، بازاری جدید می سازید که در آن رقابت وجود ندارد. ازاین رو ،ب وکار شما به تنهایی در این فضا به موفقیت خواهد رسید. در این مقاله به بررسی مفهوم روش اقیانوس آبی، مزایا، مراحل اجرا و تفاوت این استراتژی با اقیانوس قرمز خواهیم پرداخت. اگر می خواهید با استفاده از یک رویکرد نوآورانه، ،ب وکار خود را به سطح جدیدی از موفقیت برس،د، مطالعه مقاله پیش رو را از دست ندهید.

استراتژی اقیانوس آبی؛ شروع ،ب وکار در فضای کم رقابت

استراتژی اقیانوس آبی یک رویکرد تجاری است که به جای رقابت در بازارهای موجود و اشباع شده، معروف به «اقیانوس قرمز»، بر ایجاد بازارهای جدید یا «اقیانوس های آبی» تمرکز دارد. این استراتژی، شرکت ها را به ارائه ایده های منحصربه فرد، جدید و کم رقابت در بازار، برای ایجاد نو آوری و تمایز در سفر مشتری، تشویق می کند.

به عبارت ساده، استراتژی اقیانوس آبی به م،ای ایجاد یک فضای بازار جدید است که در آن رقابت وجود ندارد. در واقع به جای رقابت با سایر شرکت های بزرگ و کوچک در یک بازار شلوغ، پیشنهادها و ایده های نوآورانه ای برای ارائه یک محصول یا خدمت ارائه می دهید که مشتریان جدید را جذب می کند. با این کار فرایند رقابت در ،ب وکار خود را ساده تر یا کم اهمیت تر خواهید کرد؛ زیرا در فضایی متفاوت و بدون رقابت، کار می کنید.

رویکرد اقیانوس آبی؛ فعالیت در بازار کم رقابترویکرد اقیانوس آبی؛ فعالیت در بازار کم رقابت

مزایای استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

پیاده سازی اقیانوس آبی روی یک ،ب وکار، مزایای کاربردی و منحصربه فردی را برای صاحبان مشاغل به وجود خواهد آورد. در این بخش به بخشی از این مزیت های جذاب اشاره کرده ایم:

  • نوآوری و تمایز: تشویق افراد به داشتن تفکر نوآورانه و خلاقانه برای ایجاد محصول یا خدمت منحصربه فرد
  • درک بهتر مشتری: با به کارگیری روش های تحقیقات بازار مختلف مانند استفاده از بهترین پنل های پیامکی، باعث می شود تا یک ،ب وکار، عمق نیاز و خواسته مشتری را بهتر درک کند؛ ازاین رو خواسته های برآورده نشده مشتریان را در اقیانوس آبی، برطرف خواهد کرد.
  • کاهش رقابت: به کار بردن اقیانوس آبی باعث می شود تا تمرکز استراتژیک مجموعه از رقابت مستقیم با رقبا دور شود؛ در نتیجه بازار موردنظر به سمت یک فضای متمایز و بدون رقابت پیش می رود.

مهم ترین مزیت استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، ایجاد نوآوری در خلق ارزش است. با به کارگیری این رویکرد شما به خلق محصولات و خدماتی با ارزش بالا و هزینه کم خواهید پرداخت؛ همچنین این محصولات منحصربه فرد را در یک فضای کم رقابت یا جدید عرضه خواهید کرد.

نوآوری و تمایز؛ یکی از مزایای استفاده از روش اقیانوس آبی روی ،ب وکارنوآوری و تمایز؛ یکی از مزایای استفاده از روش اقیانوس آبی روی ،ب وکار

بررسی مشکلات استفاده از اقیانوس آبی در ،ب وکار

باوجود مزیت های کاربردی و جذاب اقیانوس آبی، پیاده سازی این استراتژی ممکن است با چند مشکل بالقوه نیز همراه باشد. در این بخش به بررسی معایب یا مشکلات به کارگیری استراتژی اقیانوس آبی پرداخته ایم:

  • داشتن ریسک بالا: ورود به بازارهای جدید و ناشناخته ممکن است پرریسک باشد؛ در واقع هیچ تضمینی برای موفقیت بازار جدید وجود ندارد.
  • دشواری در ایجاد نوآوری: ارائه ایده های واقعا نوآورانه و اجرای مراحل مختلف آن ها، مانند فرایند بازاریابی، چالش برانگیز خواهد بود. به ،وان مثال نوشتن متن تبلیغات برای جذب دانش آموز کنکوری که بین تبلیغ های موجود متفاوت باشد، نیاز به خلاقیت بالایی خواهد داشت.
  • درک و استقبال مصرف کننده از محصول جدید: ممکن است مصرف کنندگان محصول یا خدمات جدید را درک نکنند یا نپذیرند.
  • تقلید ، ایده توسط رقبا: پس از عرضه ارزش جدید در بازار، ممکن است سایر ،ب وکارها به سرعت تقلید کنند و\xa0 ارزش پیشنهادی منحصر به فرد را از بین ببرند.
  • سرمایه گذاری اولیه: اجرای این استراتژی در مراحل اولیه به خصوص در بخش تحقیق، توسعه و بازاریابی به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی نیاز دارد.

اگر در مراحل اولیه اجرای این استراتژی روی ،ب وکار خود، به شناخت و درک عمیقی از نیاز کاربر و بازارهای مختلف برسید، احتمال پیش آمدن بسیاری از این مشکلات ذکر شده، کاهش پیدا خواهد کرد. ازاین رو در بخش بعدی به بررسی مراحل اجرای استراتژی اقیانوس آبی روی یک ،ب وکار خواهیم پرداخت.\xa0

مراحل اجرای استراتژی؛ اقیانوس آبی چگونه کار می کند؟

برای پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در یک ،ب و کار و پیدا ، بازار جدید و کم رقابت، باید چند مرحله کلیدی را اجرا کنید. با دنبال ، این مراحل، ،ب وکارها بازارهای جدیدی ایجاد و مشتریان جدیدی را جذب خواهند کرد:

  1. درک وضعیت فعلی و مشکلات بازار: تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی صنعت برای پیدا ، نیازهای مشتری و خلاءهای موجود
  2. شناسایی فرصت های جدید در بازار و صنعت موردنظر: به دنبال ایجاد یک بازار منحصربه فرد برای ،ب وکار خود باشید. برای این کار می تو،د از ،یب چند بازار در صنایع گوناگون استفاده کنید تا یک بازار کاملا جدید بسازید.
  3. ایجاد محصولات نو آورانه براساس ارزش به دست آمده: بعد از پیدا ، شکاف های موجود و ایجاد بازار جدید، برای برطرف ، خواسته مشتری، به دنبال ارائه محصول یا خدمتی منحصربه فرد و خلاقانه برای پر ، این شکاف باشید.
  4. آزمایش و اصلاح ایده های جدید: نمونه های اولیه محصولات یا خدمات خود را تولید کنید و برای آزمایش آن ها از گروه های مختلف مشتریان بالقوه، بازخورد بگیرید. با استفاده از این بازخوردها می تو،د به اصلاح محصولات خود بپردازید.

در نهایت با استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی مانند اس ام اس انبوه شخصی سازی شده، فضای مجازی، ایمیل مارکتینگ یا سایر روش های موثر مارکتینگ، محصول خود را برای دسترسی عموم، به عرضه بگذارید. همچنین برای اجرای مراحل پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی روی ،ب وکار خود، برخی ابزارها و چهارچوب های مشخص وجود دارد که در بخش بعدی آن ها را معرفی خواهیم کرد.

ابزارهای کلیدی در اجرای استراتژی اقیانوس آبی

اجرای استراتژی اقیانوس آبی شامل چندین ابزار و چارچوب کلیدی است که ،ب و کارها را در ساختن فضاهای بازار جدید و بی رقابت راهنمایی می کند. برخی از مهم ترین ابزارهای معرفی شده برای پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی شامل این موارد می شوند:

  • ابزار Strategy Canvas: این ابزار به تجسم چشم انداز استراتژیک فعلی و آینده ،ب وکار کمک می کند. ابزار Strategy Canvas حاوی عواملی است که صنعت بر روی آن ها رقابت می کند. همچنین شامل سطح پیشنهادی می شود که ،یداران از این عوامل دریافت می کنند.
  • چهارچوب چهار اقدام (Four Actions): این چارچوب به ،ب و کارها کمک می کند تا مرزهای بازار را با طرح چهار سوال کلیدی بازسازی کنند: چه عواملی را می توان «حذف»، «کاهش»، «افزایش» داد و «ایجاد» کرد؟
  • ج، ERRC: این ج، برای پاسخ دادن به سوال های چارچوب Four Actions به منظور اجرای رویکرد اقیانوس آبی، استفاده می شود.
  • ابزار نقشه سودمند ،یدار (Buyer Utility Map): این ابزار به شناسایی اهرم های کمکی برای ارائه ارزش های استثنایی به ،یداران، کمک می کند.
  • ابزار سه سطح غیرمشتری (Three Tiers of Noncustomers): این چارچوب به ،ب وکارها کمک می کند تا مشتری های بالقوه را شناسایی کنند و هدف قرار دهند.

پس از اجرای این چهارچوب ها روی ایده منحصربه فرد، اگر محصول خود را به خوبی تبلیغ و عرضه نکنید، کلیه تلاش های شما بی ثمر خواهد بود؛ بنابراین باید به دنبال راهکارهای بازاریابی موثر و مقرون به صرفه مانند پخش کارت ویزیت الکترونیکی و پیامک های تبلیغاتی شخصی سازی شده باشید تا حدا،ر استفاده از فضای تبلیغاتی را ببرید.

بررسی ابزارهای استراتژی اقیانوس آبیبررسی ابزارهای استراتژی اقیانوس آبی

تفاوت استراتژی اقیانوس آبی و قرمز چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس سرخ دو رویکرد مجزا برای استراتژی راه اندازی ،ب و کار هستند. اقیانوس های سرخ صنایعی هستند که درحال حاضر وجود دارند؛ فضای بازار شناخته شده و جایی که شرکت ها سعی می کنند از رقبای خود پیشی بگیرند تا سهم بیشتری از بازار موجود را به خود اختصاص دهند. این رقابت تنگاتنگ اقیانوس را به رنگ قرمز در می آورد. ازاین رو، برای اشاره به این فضا، اصطلاح اقیانوس های «قرمز» به کار می رود. در این ج، تفاوت های اصلی بین این دو استراتژی ،ب وکار را بررسی کرده ایم:

اسم استراتژی / موضوع رقابتاستراتژی اقیانوس قرمزاستراتژی اقیانوس آبی
فضای بازاردر فضاهای بازار موجود با رقبای حاضر رقابت می کند. بازار شلوغ است و شرکت ها برای گرفتن سهمی کوچک از تقاضای محدود می جنگند.فضای جدید و بی رقیب بازار را ایجاد می کند که در آن رقابت بی اهمیت است. تمرکز بر نوآوری و ایجاد تقاضای جدید است.
رقابتتمرکز بر عملکرد بهتر از رقبا، برای تصاحب سهم بیشتری از بازار. این اغلب شامل رقابت تنگاتنگ بر سر قیمت و بهبودهای تدریجی است.با ارائه پیشنهادهای ارزش منحصربه فرد که مشتریان جدید را جذب می کند، رقابت را کم اهمیت می کند.
معاوضه ارزش-هزینهبه طورمعمول شامل یک مبا، بین ارزش و هزینه است. شرکت ها یا بر سر قیمت (هزینه کم) یا تمایز (ارزش بالا) با یکدیگر رقابت می کنند.تمایز و هزینه کم را به طورهمزمان از طریق نوآوری در خلق ارزش دنبال می کند.
تمرکز استراتژیکبر مشتریان و بخش های موجود در بازار تمرکز دارد. هدف جذب سهم بیشتری از تقاضای موجود است.تمرکز بر مشتریان بالقوه و ایجاد بخش های جدید بازار. هدف ایجاد تقاضای جدید و گسترش مرزهای بازار است.
پتانسیل رشدپتانسیل رشد محدود به دلیل رقابت شدید و بازارهای اشباعپتانسیل رشد بالا به دلیل ایجاد بازارهای جدید و فرصت های بکر

هنگام بازاریابی و تبلیغات برای ،ب وکاری که توسط رویکرد اقیانوس آبی راه اندازی کردید، باید به کلیه ارزش های پیشنهادی خود اشاره کنید؛ به ،وان مثال در متن تبلیغ کاشت مو به تفاوت ها و مزیت هایی اشاره کنید که برای کلینیک خود ایجاد کرده اید.

بررسی تفاوت های استراتژی اقیانوس قرمز و آبیبررسی تفاوت های استراتژی اقیانوس قرمز و آبی

استفاده از استراتژی اقیانوس آبی؛ راهکاری نوین و خلاقانه برای حضور در بازار

با استفاده از رویکرد اقیانوس آبی، یک فضای بازار جدید و کم رقابت را برای ،ب وکار خود خواهید ساخت. این استراتژی به شرکت ها و ،ب وکارهای مختلف کمک می کند تا از رقابت شدید در بازارهای شلوغ و اشباع شده موجود (اقیانوس قرمز) اجتناب کنند. در عوض، با ایجاد بازار نو و جدید، محصولات نوآورانه خود را به راحتی عرضه می کنند و در نتیجه رشد خواهند کرد.

برای موفقیت کامل در استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، باید برای مرحله بازاریابی محصولات خود نیز برنامه ریزی کنید؛ زیرا تولید محصول منحصربه فرد بدون عرضه من،، ،ب وکار شما را رشد نخواهد داد. اگر به تازگی ،ب وکار خود را آغاز کردید می تو،د از روش های بازاریابی مقرون به صرفه مانند اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید. استفاده از خدمات سایت پنل پیامکی به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تبلیغات را با من، ترین قیمت، به مخاطبان خود ارائه دهید.



منبع: https://farazsms.com/blue-ocean-strategy/